دلار کنترل بازار را بدست گرفت/ سقوط طلا، یورو و سایر ارزها

کدخبر: ۲۱۴۹۳۶
اقتصاد نیوز: شاخص دلار به اوج سال جاری میلادی رسید و سایر رقبا را به پشت صحنه اصلی بازارهای جهانی راند. یورو در ماه اخیر بازدهی منفی 2.55 درصدی را تجربه کرد، طلا ارزان ترین روزهای سال 2018 را سپری می کند و بیش از 18 ارز مطرح دیگر نیز رقابت را به اسکناس آمریکایی واگذار کرده اند.
دلار کنترل بازار را بدست گرفت/ سقوط طلا، یورو و سایر ارزها

یه گزارش اقتصاد نیوز؛ شاخص دلار آمریکا به یک سقف جدید در سال 2018 میلادی صعود کرد. بر اساس آخرین معاملات هفته بازارهای جهانی، شاخص ارز آمریکا تا 93.83 واحد تقویت شد که در 5 ماه اخیر بی‌سابقه بود. رشد ارزش دلار در بازارها، فشار شدیدی بر طلا، یورو و ارز اقتصادهای نوظهور وارد کرد. قیمت اونس فلز زرد پس از سقوط از مرز روانی 1300 دلاری تا سطح 1285 دلاری نیز افت کرد. هرچند رشد چند دلاری فلز گرانبها در ساعات پایانی بازار هفتگی بخشی از زیان قابل توجه طلا را پوشش داد؛ اما شلوغی صف فروش، اجازه بازگشت به مرز روانی را نداد. سرمایه‌گذارانی که به تقویت ارزش طلا با توجه به تنش‌های سیاسی، مخدوش شدن مذاکرات تجاری پکن-واشنگتن و سرد شدن روند گفتمان کره‌شمالی امید داشتند، پس از آنکه این عوامل نیز طلا را حمایت نکردند، به فروش متمایل شدند. تقویت شاخص دلار، علاوه بر بازار فلزات گرانبها، بازار جهانی ارز را نیز تحت تاثیر قرار داد. گستره نفوذ دلار منجر به ثبت بدترین ماه یورو از اواخر سال 2016 میلادی شد و ارزهای بازارهای نوظهور نیز در مدار کاهشی چند هفته اخیر باقی ماندند.

یورو به قعر 2 ساله رفت!

نرخ تغییر ماهانه ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر سال 2016 میلادی تا کنون رسید. نرخ برابری ارز اتحادیه اروپا به دلار در ساعات پایانی معاملات هفته تا 1.17 افت کرد که منجر به ثبت نزول 2.55 درصدی یورو در طول ماه مه میلادی شد. از طرفی، شاخص ارز بازارهای نوظهور طبق معیار «جی‌پی‌مورگان» به کف سال 2017 میلادی اصابت کرده است. رشد شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10 ساله، خروج سرمایه از بازارهای نوظهور و افزایش گرایش به اوراق دلاری را موجب شد. در واقع، کلاس سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی به سود دلار تغییر کرده است.

تداوم وضعیت قرمز در بازارهای نوظهور

با توجه به داده‌های بلومبرگ، 18 ارز در بازارهای نوظهور (در مجموع 24 ارز مهم این گروه در سامانه داده‌های بلومبرگ رصد می‌شود) وضعیت قرمز داشته‌اند. لیر ترکیه و راند آفریقای جنوبی با افت بیش از یک درصدی در روز جمعه، پیشتاز وضعیت قرمز در اقتصادهای نوظهور به شمار می‌روند. پزو کلمبیا و مکزیک نیز با افت 8دهم درصدی در رتبه‌های بعد قرار گرفتند. تنها ارزی که برخلاف روند هفته‌های اخیر، نشانه‌های پایان موقت تضعیف را مخابره کرده، پزو آرژانتین است. پزو که تا هفته گذشته در صدر نزولی‌ترین ارزهای (بازارهای) نوظهور قرار داشت، پس از اقدام دولت این کشور مبنی بر مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام و کمک اعتباری، تا حدودی آرام گرفت. بانک‌های مرکزی برزیل و اندونزی نیز با استفاده از ابزارهای سیاست‌گذاری پولی به تضعیف پولی ملی‌شان واکنش نشان دادند. بانک مرکزی برزیل روند انبساطی خود را متوقف ساخت و نهاد پولی اندونزی، نرخ بهره بانکی را افزایش داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید