آتش‌بس جنگ تجاری چین و آمریکا

کدخبر: ۲۱۵۱۵۷
اقتصاد نیوز: آمریکا موفق شد چین را به واردات سالانه 200 میلیارد دلاری از این کشور راضی کند و جنگ تجاری محتمل به حالت تعلیق در آمد. کسری تراز تجاری میان این 2 کشور در سال 2017 میلادی به 335 میلیارد دلار رسیده بود که کفه ترازوی صادرات را به سمت چین نشان می‌داد. نتیجه مذاکرات امروز تعلیق جنگ تجاری محتمل اعلام شد
آتش‌بس جنگ تجاری چین و آمریکا

آتش‌بس جنگ تجاری چین و آمریکا

به گزارش اقتصاد نیوز؛ آمریکا موفق شد چین را به واردات سالانه 200 میلیارد دلاری از این کشور راضی کند و جنگ تجاری به حالت تعلیق در آمد. کسری تراز تجاری میان این 2 کشور در سال 2017 میلادی به 335 میلیارد دلار رسیده بود که کفه ترازوی صادرات را به سمت چین نشان می‌داد. واشنگتن به دلیل تشدید روزافزون اقتصاد این کشور به رقیب آسیایی، زمینه‌های جنگ تجاری را چید که به کاهش کسری تراز تجاری منتهی شود. در ابتدا، تعرفه واردات بر پنل‌های خورشیدی و پس از آن تعرفه سنگین بر فولاد و آلومینیوم، جرقه‌های محسوس جنگ تجاری را روشن کرد. با گذشت چند ماه از آغاز نبرد سرد تجاری، هیئت مذاکره‌کننده‌ای از واشنگتن به بیجینگ فرستاده شد. نتایج ابتدایی ناامیدکننده به نظر می‌رسید و احتمال عدم توافق بالا رفته بود؛ اما «استیو منوچین»، وزیر خزانه ایالات متحده نتیجه مذاکرات امروز را با تعلیق جنگ تجاری محتمل اعلام کرد. منوچین عدم توافق را به کلید خوردن لیست 150 میلیارد دلاری تعرفه‌ها علیه چین منتهی دانست. مقامات چینی نیز با تایید خبر موفقیت مذاکرات تحاری با تیم آمریکایی، نتیجه بازی تجاری را «برد-برد» توصیف کردند.

جزئیات تجارت میان چین و آمریکا

چین در سال 2016 میلادی نزدیک به 462 میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده بود که بالغ بر 18 درصد از کل صادرات بیجینگ را تشکیل می‌داد. بخش اعظمی از صادرات چین به آمریکا مربوط به ماشین‌آلات و قطعات الکترونیکی بود که در مجموع 129 میلیارد دلار ارزش داشت. به این ترتیب، کسری تراز تجاری این 2 کشور در سال 2016 میلادی به 347 میلیارد دلار رسید که حاکی از رشد 59.2 درصدی واردات آمریکا از رقیب آسیایی ظرف یک دهه بود. روند افزایشی کسری تراز تجاری ایالات متحده با چین، منجر به بروز نگرانی‌های زیادی شد که دولت دونالد ترامپ در واکنش به این نگرانی‌ها به فکر شعله‌ور کردن آتش جنگ تجاری با رقیب نوظهور خود شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید