ایران نیمی از نفت ترکیه را تامین می‌کند

کدخبر: ۲۱۷۴۳۸
اقتصاد نیوز: آمار اعلامی سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه به خبرگزاری آناتولی نشان می‌دهد که نیمی از میزان خرید نفت خام ترکیه را ایران تامین می‌کند. ایران پس از روسیه و جمهوری آذربایجان سومین تامین کننده گاز ترکیه به شمار می رود.
ایران نیمی از نفت ترکیه را تامین می‌کند

به گزارش اقتصاد نیوز، به نقل از ایرنا؛ آمار اعلامی سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه به خبرگزاری آناتولی نشان می دهد که میزان خرید نفت خام ترکیه در 6 ماه سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 33.5 درصد کاهش یافته و به چهار میلیون و 128 هزار تن رسیده که 2.1 میلیون و 77 هزار تن آن از ایران وارد شده است.

به گزارش آناتولی، پس از ایران، مابقی نیاز نفتی ترکیه از کویت، عربستان سعودی، عراق و روسیه تامین شده است.

بنا بر اعلام آناتولی، میزان واردات گازوئیل ترکیه نیز بر عکس نفت خام 24.3 درصد افزایش یافته و به سه میلیون و 177 هزار تن رسیده است به طوری که ترکیه در این دوره 40.1 درصد از کل واردات گازوئیل را از روسیه و مابقی نیاز خود را از هند با 29.2 درصد، یونان با 12.9 درصد، رژیم صهیونیستی با 6 درصد و بلغارستان با 3.1 درصد تامین کرده است.

مقامات تهران - آنکارا آگوست 1996 میلادی قراردادی 25 ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود. 

ایران پس از روسیه و جمهوری آذربایجان سومین تامین کننده گاز ترکیه به شمار می رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید