کاهش قیمت فلزات اساسی نگران‌کننده است؟

سپر دلاری بازار بورس در برابر قیمت‌های جهانی

کدخبر: ۲۲۲۳۴۲
اقتصادنیوز: بازار سهام داخلی در بخشی مانند فلزات اساسی، علاوه بر روند قیمت‌های جهانی، جهت‌گیری خود را بر اساس پالس‌های ارزی بروز می‌دهد. قیمت دلار در بازار، مولفه قدرتمندی است که بورس را با خود به محدوده رکوردشکنی کشانده است. با این حال، زمانی که قیمت فلزات رویه نزولی دارد، تاثیر رشد نرخ دلار است که بازدهی این گروه را در بورس مثبت نگه می‌دارد. در این گزارش به توان جبران دلار برای ریزش قیمت‌های جهانی می‌پردازیم.
سپر دلاری بازار بورس در برابر قیمت‌های جهانی

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دنیای بورس؛ بازار سهام این روزها کاملا به دلار تکیه کرده‌است. نرخ دلار به منزله لوکوموتیو قطار رشد قیمت‌ها مدتی است که به حرکت در آمده و بورس نیز به عنوان یکی از واگن‌های این قطار تحت تاثیر خیز ارز قرار گرفته است. بازدهی بالای سهام مرتبط با قیمت‌های جهانی نتیجه رشد دلار است. اما با تقویت شاخص دلار شاهد تضعیف قیمت فلزات اساسی هستیم و این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد. در این گزارش به توان جبران دلار برای ریزش قیمت‌های جهانی می‌پردازیم.

برآیند رشد دلار و افت فلزات اساسی

مطالعه وضعیت قیمت جهانی مس، فولاد و روی و نرخ دلار تا سطح 9000 تومان به بررسی میزان پوشش رشد دلار برای ریزش نرخ‌های جهانی خواهیم پرداخت. نرخ دلار مرجع، براساس آخرین قیمت‌ فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و گزارش‌های ماهانه درنظر گرفته شده‌است. توانایی ریزش قیمت‌های جهانی و سطوح تعادلی آن با توجه به نرخ دلار آزاد برای ثابت ماندن قیمت فروش شرکت‌ها مهمترین بخش این گزارش است که در قالب یک جدول ارائه می‌شود. در نهایت نیز نرخ فروش محصولات یک شرکت بورسی به عنوان معیار در هر بخش ارائه می‌شود تا دید درستی به مخاطب داده شود. ستون آخر جداول ارائه شده، قیمت ریالی فروش محصولات است که می‌تواند با واقعیت تطبیق داده شود.

مس و سناریو دلار

قیمت جهانی مس در سطح 7000 دلار به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود. در آخرین معاملات رسمی، کاتد شرکت ملی مس در بورس کالا 32 میلیون تومان به ازای هر تن فروخته شده‌است. نرخ دلار با توجه به قیمت فروش کاتد مس در بورس کالا 4560 تومان است.

بورس فلزات اساسی و دلار

این جدول نشان می‌دهد که دلار 7890 تومانی می‌تواند ریزش قیمت جهانی مس را تا سطح 4046 دلار پوشش دهد. (سطر چهارم)

فولاد و سناریو دلار

شمش فولاد 500 دلاری به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته شده‌است. در آخرین معاملات رسمی، شمش فولاد خوزستان در بورس کالا 2.5 میلیون تومان به ازای هر تن فروخته شده است. نرخ دلار با توجه به قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در بورس کالا 5000 تومان است.

بورس فلزات اساسی و دلار

این جدول نشان می‌دهد که دلار 8000 تومانی می‌تواند ریزش دلاری قیمت فولاد را تا سطح 313 دلار پوشش دهد. (سطر چهارم)

روی و سناریو دلار

فلز روی 3000 دلاری به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته شده‌است. در آخرین معاملات ثبت شده، هرتن شمش روی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در گزارش خرداد 1.78 میلیون تومان به ازای هر تن فروخته شده است. نرخ دلار با توجه به قیمت فروش شمش روی در آخرین گزارش ماهانه «فرآور» 6000 برآورد می‌شود.

بورس فلزات اساسی و دلار

این جدول نشان می‌دهد که دلار 8250 تومانی می‌تواند ریزش قیمت جهانی روی را تا سطح 2181 دلار پوشش دهد. (سطر چهارم)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید