رفتار متناقض طلای داخلی و جهانی! + نمودار و جدول سود سکه

کدخبر: ۲۲۲۶۶۱
اقتصادنیوز:سقوط طلای جهانی با تناقضی در بازار داخلی همراه شده است. این روزها که فلز گرانبها در بازار بین‌المللی زیر فشار کم‌سابقه‌ای سقوط کرده، این ذخیره امن در بازار ایران به شدت رشد قیمتی را تجربه می‌کند. سکه امامی امروز نیز در بازه‌ای بالای 3 میلیون تومان معامله شد.
رفتار متناقض طلای داخلی و جهانی! + نمودار و جدول سود سکه

برق رنگ فلز گرانبها پرید!

به گزارش اقتصادنیوز: در‌حالی‌که بازارهای جهانی سهام درگیر نوسانات شدید شده‌‌اند و جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین روز به روز وشدیدتر می‌شود، فلز گرانبها از پایین‌ترین بهای ۶ ماه اخیر خود نیز عبور کرد. ظرف یک سال منتهی به امروز، اونس طلا بالغ بر ۴ درصد ارزش خود را از دست داده است. تحلیلگران، علت اصلی افت قیمت طلا در روزهای گذشته را تقویت شاخص دلار آمریکا معرفی می‌کنند؛ اما روند بازدهی ین ژاپن در همین دوره زمانی، فضای بازارهای جهانی را مبهم کرده است. ین و طلا در اکثر مواقع مسیر مشابهی دارند، اما ارز ژاپنی برخلاف فلز گرانبها در روزهای اخیر نسبت به دلار آمریکا بازدهی بهتری را به ثبت می‌رساند. با توجه به اینکه، طلا در کوتاه‌مدت تحت فشار شاخص دلار باقی خواهد ماند، دلیل جدایی مسیر آن از ین بیشتر به وضعیت تقاضا در بازار ذخایر امن مربوط می‌شود. پیش‌بینی‌‌های تحلیلگران پیش از این اعلام کرده بودند؛ در‌صورتی‌که روند رشد ارزش دلار پایان پذیرد از شدت فشار وارده بر اونس کاسته خواهد شد و تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد؛ اما نه‌تنها این سناریو محقق نشد، بلکه تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار فلز گرانبها رویه کاهشی را تجربه کرد. حجم مبادلات آتی طلا در بازار Comex نیویورک که تعداد قراردادهای آتی را مشخص می‌کند از سال ۲۰۱۶ میلادی به پایین‌ترین سطح خود رسیده که بیانگر افت قابل‌توجه تقاضا در این بازار است. برای سرمایه‌گذاران فعال در بازار طلا، کاتالیزگرهای اندکی برای چشم‌انداز مثبت این فلز در سال‌جاری میلادی مطرح شده است. بنابراین سیگنال خرید جذابی به رشد تقاضا کمک نکرد و پیشروی شاخص دلار نیز مزید بر این وضعیت شد. علاوه‌بر این، نرخ بهره هدف فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی دو نوبت افزایشی را پشت سر گذاشته و نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۳ ماهه به 1.92 درصد صعود کرده که نگهداری طلا را بدون بازدهی کافی نشان می‌دهد. این دو عامل، رویکرد بلندمدت تورم در آمریکا را نیز کنترل‌شده نشان می‌دهد؛ بنابراین جذابیت سود سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد به منزله سپر در مقابل تورم نیز تضعیف شده است. تحلیلگران تکنیکال نیز در چهارچوب زمانی روزانه طلای نقدی، از وجود سطح حمایت شکننده‌ای در قیمت ۱۲۵۱ دلاری خبر می‌دادند که در صورت شکسته شدن این مرز، سطح حمایت بعدی در قیمت ۱۲۴۷ دلاری برقرار خواهد بود که قدرت بیشتری دارد؛ اما کماکان شکننده خواهد بود. آنچه در بازار امروز آمریکا رخ داد، منجر به سقوط از سطح حمایت اول و برخورد به سطح حمایت دوم شد. طلا در بازه‌ای که به سطح حمایتی 1247 دلاری نزدیک می‌شد اندکی از شیب نزولی‌اش کاسته شد و به کف 1248 دلاری بسنده کرد.

طلا

تناقض اونس و سکه

به گزارش اقتصادنیوز: سقوط طلای جهانی با تناقضی در بازار داخلی همراه شده است. این روزها که فلز گرانبها در بازار بین‌المللی زیر فشار کم‌سابقه‌ای سقوط کرده، این ذخیره امن در بازار ایران به شدت رشد قیمتی را تجربه می‌کند. سکه امامی امروز نیز در بازه‌ای بالای 3 میلیون تومان معامله شد.

طلا

رشد هفتگی، ماهانه و فصلی سکه

به گزارش اقتصادنیوز: روز پنج‌شنبه، در آخرین روز خردادماه، سکه ۵۰ هزار تومان افزایش دیگر را تجربه کرد تا از یکسو هفته تمام افزایشی خود را تکمیل کند و از سوی دیگر روی سقف تاریخی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومانی قرار بگیرد. با رشد روز آخر، بازدهی هفتگی به 7.7، ماهانه به ۲۹ و فصلی به ۵۹ درصد رسید. رشد فصلی ۵۹ درصدی در حالی برای فلز گرانبهای داخلی در بهار ۹۷ رقم خورده است که سکه تنها در بهار ۹۰ رشد دو رقمی را تجربه کرده بود و پس از آن تا سال ۹۶ یا روندی منفی در ابتدای سال داشت یا به رشدهای بسیار محدود اکتفا کرده بود. با توجه به تغییر روند سکه در ابتدای سال ۹۷، می‌توان از متفاوت‌ترین بهار این فلز گرانبها سخن گفت. به گفته فعالان، به دلایل مختلفی انتظارات افزایشی در میان معامله‌گران سکه فعال شده است و شکست پیاپی سطوح مقاومتی نیز بازیگران این بازار را به رشد بیشتر قیمت امیدوار می‌کند. از سوی دیگر، رشد رکوردی قیمت‌ها، زمینه‌ساز ورود نقدینگی زیادی به بازار شده است.

انتظارات افزایشی و سکه آتی

برخی تحلیلگران عوامل مختلفی را در وجود انتظارات افزایشی در میان معامله‌گران نقدی سکه برجسته کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به روند سکه آتی اشاره کرد. روز پنج‌شنبه در معاملات آتی سکه دی‌ماه، بهای این فلز گرانبها از مرز ۳ میلیونی گذشت و حتی در مقطعی به سطح ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. شکل‌گیری پیاپی صف‌های خرید در این بازار، انتظارات معامله‌گران نقدی بازار را نیز تا حدی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. البته بسیاری از بازیگران بازار بر این باورند که دو بازار نقدی و آتی به‌صورت دو سویه بر هم اثر می‌گذارند و این‌گونه نیست که افزایشی شدن بازار آتی، نقدی‌ها را صعودی کند؛ بلکه بعضا افزایش قیمت نقدی، معامله‌گران آتی را هیجانی می‌کند. این عده تاکید دارند در بازار سکه عوامل اثرگذارتری در افزایش قیمت نقش داشته‌اند.

روزهای تلخ اونس ادامه دارد؟

به گزارش کیتکو نیوز، "بوبا هورویتز" تحلیلگر برجسته اقنصادی تاکید کرد: سرمایه گذاران بازار طلا باید منتظر افت بیشتر قیمت جهانی این فلز گرانبها باشند. در شرایط کنونی روند نزولی قیمت طلا ادامه خواهد یافت. بر اساس این گزارش وی افزود: اگر هیچ گونه کاتالیزوری برای افزایش مجدد قیمت جهانی طلا وجود نداشته باشد، قیمت این فلز زرد تا 1240 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. قیمت جهانی طلا از 13 ژوئن که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش داده، با افت 3 درصدی روبرو شده است. این تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر من تقویت ارزش دلار و نگرانی های مربوط به تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و سایر قدرت های اقتصادی می تواند فشار بیشتری را بر قیمت جهانی طلا وارد کند. از زمان اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن مبنی بر افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره، شاخص ارزش دلار با افزایش 1.2 درصدی روبرو شده است. به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا نوسانات ارزش دلار و تقاضای مکان امن سرمایه گذاری قرار خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید