گالری اقتصاد مدرن؛ پیر لیمو

تناقض سیاست‌های ترامپ با رویکرد بانک مرکزی آمریکا

کدخبر: ۲۲۶۹۶۵
اقتصادنیوز: «پیر لیمو»، اقتصاددان کانادایی و استاد دانشگاه تورنتو، آینده سیاست پولی در ایالات متحده را در کنار چالش جنگ تعرفه‌ای دونالد ترامپ بررسی کرده است.
تناقض سیاست‌های ترامپ با رویکرد بانک مرکزی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، نتیجه آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا، پنجشنبه شب منتشر شد و از افزایش نگرانی میان کسب‌وکارهای آمریکایی درخصوص اثرات منفی تعرفه‌گذاری حکایت داشت. براساس گزارش این نهاد پولی، تشدید تنش‌های تجاری منجر به فریز شدن برنامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بسیاری شده است. کسب‌وکارهای آمریکایی به دلیل نااطمینانی از وضعیت آتی تجارت، روند هزینه‌کرد در سرمایه‌های جدید را «متوقف یا تعلیق» کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها در بهترین حالت، محل سرمایه‌گذاری خود را بسته به روابط تجاری تغییر خواهند داد. نتیجه نشست ماه ژوئن فدرال رزرو چند ساعت پیش از رسمی شدن تعرفه بر ۳۴ میلیارد دلار از واردات چینی منتشر شد. از بامداد جمعه، اداره گمرک آمریکا، مالیات بر واردات کالاهای چینی را به‌طور رسمی آغاز کرد. به این ترتیب، اولین شلیک رسمی در جبهه جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به ثبت رسید.

 

نتیجه آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا تا حد زیادی با انتظارات بازار همخوانی داشت؛ اما یک نکته مهم را بدون اهمیت جلوه داد. سیاست‌گذاران پولی هیچ واکنشی نسبت به خطی شدن منحنی بازدهی اوراق بروز ندادند. احتمال خطی شدن یا در سناریوی بدتر معکوس شدن منحنی بازدهی به‌عنوان معیار پیش‌بینی وقوع دوره رکود اقتصادی، اهمیت زیادی برای اقتصاددانان آمریکایی دارد؛ اما در نشست ماه ژوئن، اشاره‌ای به سیاست کمیته بازار آزاد درخصوص این ریسک نشد. به این ترتیب، احتمال توقف مراحل افزایش نرخ بهره به دلیل کاهش فاصله نرخ بازدهی اوراق بلندمدت و کوتاه‌مدت در سال جاری میلادی کاهش یافته است. به نظر می‌رسد بانکداران آمریکایی دیگر توجه چندانی به تفاوت نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری با سررسید ۱۰ساله و ۲ساله، به‌عنوان شاخص پیش‌بینی رکود ندارد یا چالش جنگ تجاری منجر به کاهش اهمیت این معیار شده است. در هر حال، تعیین نرخ بهره برای فدرال رزرو اولویت اصلی محسوب می‌شود. مقامات پولی ایالات متحده در رابطه با ریسک منحنی بازدهی، رشد نرخ بهره به بالای ۲ درصد را در صورت موقتی بودن، مخاطره‌آمیز نمی‌دانند. در واقع، نگرانی از جنگ تجاری بیش از سایر مولفه‌ها باعث افزایش ریسک در فعالیت‌های اقتصادی و بروز رویکرد تورمی شده است.

15 (8)

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید