نرخ تورم تیر ماه 10.2 درصد گزارش شد/ جدول + اینفوگرافیک رشد قیمت‌ها

کدخبر: ۲۲۸۴۷۸
اقتصادنیوز: براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی و خلاصه نتایج حاصل از بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1395 در ادامه آمده است.
نرخ تورم تیر ماه 10.2 درصد گزارش شد/ جدول + اینفوگرافیک رشد قیمت‌ها

تورم تیرماه 10.2 درصد محاسبه شد

به گزارش اقتصادنیوز، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیر‌ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر‌ماه 1396 معادل 10.2 درصد می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1395 به شرح زیر است:

_شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه 1397 به عدد 126.8 رسید که نسبت به ماه قبل 3.4 درصد افزایش یافت.

_شاخص مذکور در تیرماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 18 درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیارهای سنجش تغییر قدرت خرید پول داخل کشور، به شمار می رود. نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید. بدیهی است چنانچه ماه مورد نظر اسفندماه باشد، به آن نرخ تورم سال مورد نظر می‌گویند.

 

تازه ترین آمار رسمی بانک مرکزی از محاسبه نرخ تورم تیرماه نشان می دهد که تورم محاسباتی این بانک باردیگر دو رقمی شده است. این درحالی است که روزهای قبل مرکز آمار در گزارشی تورم تیر ماه را 8.4 درصد اعلام و بر تک رقمی ماندن تورم تاکید کرده بود. طبق اعلام، روابط عمومی بانک مرکزی خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1395 به شرح زیر است: - شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه 1397 به عدد 126.8 رسید که نسبت به ماه قبل 3.4 درصد افزایش یافت. - شاخص مذکور در تیرماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 18 درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی نرخ تورم خردادماه را قبلاً 9.4 درصد،‌ اردیبهشت ماه را 9.1 درصد و فروردین ماه را 9.2 درصد اعلام کرده بود.

 

ماه

 شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی

نرخ تورم

تیر

۱۲۶.۸

۱۰.۲

خرداد

۱۲۲.۶

۹.۴

اردیبهشت

۱۱۷.۵

۹.۱

فروردین

۱۱۵.۶

۹.۲

 

نرخ تورم تیر 97

 

مشاهده کلیه اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید