نوسانات ارزی؛ دلیل تاخیر در واگذاری 30 شرکت شستا

کدخبر: ۲۳۹۶۴۲
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: نوسان نرخ ارز فرآیند واگذاری 30 شرکت شستا برای واگذاری را به تاخیر انداخت و مراحل تشریفات واگذاری آنها باید دوباره از اول انجام شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی پارسال وعده داده بود 150 شرکت وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به بخش خصوصی واگذار شود.

علی ربیعی تیرماه امسال نیز اعلام کرد تا پایان امسال 60 شرکت وابسته به شستا واگذار می شود.

با این همه، امروز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ایرنا گفت: نوسان قیمت ارز بر روند واگذاری شرکت های شستا تاثیر گذاشته و موجب شده است روند کشف قیمت، ارزیابی و قیمت گذاری و احراز صلاحیت متقاضیان دوباره انجام شود.

«مرتضی لطفی» یادآوری کرد: پیش از این، همه فرآیندهای یادشده با پرداخت هزینه های کارشناسی از سوی 2 طرف انجام شده بود.

وی افزود: سهام 30 شرکتی که در آستانه واگذاری قرار دارند براساس دلار با نرخ 3800 تومان ارزشگذاری شده بود اما به دلیل تغییر زیاد قیمت ارز ما برای حفظ سرمایه سهامداران و همچنین بنابر درخواست دستگاه های نظارتی باید سهام را براساس نرخ جدید ارز قیمت گذاری کنیم.

برنامه ها در بورس

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بر رویکرد سهامداری این مجموعه تاکید و تصریح کرد: قصد داریم با درآمد حاصل از فروش شرکت های شستا، سهام 40 شرکت برتر در بورس را بخریم.

لطفی اضافه کرد: شرکت مس باهنر در قالب تفاهمنامه به شرکت ملی مس واگذار می شود اما مابه ازای آن سهم شرکت ملی مس را دریافت می کنیم. 

«همچنین بزودی تفاهمنامه ای را با هلدینگ خلیج فارس امضا می کنیم که به طور تقریبی متن این تفاهمنامه آماده شده و به امضای کارشناسان 2 طرف رسیده است». 

وی البته بیست و چهارم شهریورماه بدهی مالیاتی و بیمه ای شرکت های تابع شستا را دلیل این دانسته بود که امکان واگذاری این شرکت ها در بازار سرمایه فراهم نباشد.

آن زمان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: پس از آنکه قیمت فروش 40 شرکت روشن شد، عرضه عمومی این شرکت ها در سه نوبت از طریق جراید عمومی کلید خورد، ضمن آنکه در پنج نوبت عرضه سهام این شرکتها در پنج استان توسط استانداران و اتاق های بازرگانی استان ها و فعالان اقتصادی انجام شد.

لطفی اضافه کرد: قانون «احراز صلاحیت» که جزو قوانین فرابورس است، در عرضه سهام شرکت های قابل واگذاری شستا برای ما مشکلاتی پیش آورد تا جایی که بسیاری از شرکت های شستا از تابلو بورس پایین کشیده شدند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تامین اجتماعی ایران است که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

شستا دارای 30 شرکت زیرمجموعه و هفت شرکت هلدینگ است که در حوزه های مختلفی از جمله داروسازی، صنایع نفت، پتروشیمی و انرژی، حوزه معادن بویژه سیمان، مس و فولاد، حمل و نقل و امور بانکی فعالیت می کنند.

بر اساس برنامه خروج از بنگاهداری شستا، قرار است شمار هلدینگ های تامین اجتماعی از 9 به 5 هلدینگ شامل نفت و گاز، دارو، بانک، بیمه و فناوری نوین کاهش یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید