رژه مشترک طلا و دلار به‌سوی قعر با پرواز دلار برهم‌خورد

کدخبر: ۲۴۱۰۸۶
اقتصادنیوز: درگیری میان طلا و دلار به مرحله‌ای رسیده بود که هیچ کدام توانایی صعود درخور توجه یا نزول محسوس را نداشت. همزمان با جدال این دو رقیب قدیمی، بازارهای جایگزین در حال قاپیدن سهم بازار آنها بودند؛ اما نرخ بهره 2/25 درصدی فدرال رزرو پر پرواز شاخص دلار شد و اونس را در قعرنوردی تنها گذاشت.
رژه مشترک طلا و دلار به‌سوی قعر با پرواز دلار برهم‌خورد

به گزارش اقتصادنیوز: تحلیلی در خصوص دلیل پیدایش حصاری که طلا و دلار را محدود کرده مطرح می‌شد که این موضوع را به علت اهمیت پرسش سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند بدانند فدرال رزرو آمریکا برای سال آتی خود چه برنامه‌ای در نظر خواهد گرفت، مربوط می‌دانست. دیشب نرخ بهره برای ماه سپتامبر از سوی کمیته بازار آزاد تعیین شد و نوبت رشد نرخ بهره در ماه دسامبر نیز تا پایان فصل جاری رخ خواهد داد؛ بنابراین، اهمیت به سال بعد مختص می‌شود. برخی از سیاست‌گذاران مطرح بانک مرکزی آمریکا با اشاره به قدرت مناسب اقتصادی آمریکا، نرخ بیکاری 3/9 درصدی و لمس نرخ تورم هدف 2 درصدی که در شرایط ثبیت قرار گرفته، فدرال رزرو را برای تداوم سیاست افزایش نرخ بهره با پشتوانه مناسبی همراه کرده است. البته دلار بی تاثیر از رشد نرخ بهره سپتامبر و دسامبر نخواهد بود.

سرانجام مسیر دلار و طلا با اعلام نتیجه نشست تعیین نرخ بهره ایالات متحده از سوی کمیته بازار آزاد جدا شد. دلار که زیر سطح 94 واحدی جا خوش کرده بود، با جهشی نیم واحدی ساعات پایانی معاملات را در بازارها سپری کرد؛ اما اونس طلا که دو هفته عملکرد کند اما مثبتی را از خود بروز داده بود، ناگاه افتی بالغ بر 10 دلار را تجربه کرد که البته در دو مرحله تا حد زیادی از این سقوط عمودی جبران شد. اولین رشد در همان 30 دقیقه‌ای به ثبت رسید که دلار جهش خود را تجربه کرد. معامله‌گرانی که از هراس اثرگذاری بیشتر رشد نرخ بهره به سودگیری و اجتناب از زیان مشغول بودند یک پرواز صعودی 9 دلاری داشت؛ اما پایان جو هیجانی بازارها بازهم طلا را به عقب راند تا در نوبت دوم صعودی دیشب به 1195 دلار بسنده کند. امروز در بازارهای آسیا-اوقیانوسیه و بازار آتی، طلا بخشی از زیان روز گذشته را جبران کرده و در نزدیکی مرز 1200 دلاری به کمین نشسته تا مجددا بتواند از این سطح عبور کند. شاخص دلار نیز در یک ساعت اخیر نزدیک به 94/35 واحدی حرکت می‌کند. 

شرایط کنونی بازارهای جهانی درخصوص فلز زرد و «اسکناس‌پشت‌‌سبز» دیگر بر همه فعالان و معامله‌گران واضح است. محک‌های متوالی به مرزهایی حول جایگاه فعلی، رفت‌وبرگشت‌های کوتاه که همان صعودونزول‌های کم‌دامنه هستند، همگی در کنار افت یک‌‌ماهه مشترک طلا و دلار به اندازه منفی ۸۵/ ۰ درصد نشانگر وجود نیروهای فعال و پرشمار در فضای بازارها است که برآیند آنها وضعیت فعلی بازارها را به خوبی نشان خواهد داد.

افت مشترک و بی‌سابقه ۸۵/ ۰ درصدی دلار و طلایی که همواره مخالف جهت دیگری حرکت می‌کردند، نتیجه‌ای دربر دارد که به تدریج آن را نشان می‌دهد؛ فشارهای متقابل بردارهای المان‌های مختلف که هریک بازار را به سویی هدایت می‌کند، برآینده نیروهای فعال در بازار ماه گذشته را خنثی ساخته و در نهایت اجازه برتری به هیچ‌یک را نداده‌ است؛ اما افت همزمان هردو به نظر با بخش خنثی شدن نیروهای فعال متناقض است. با این حال، تناقضی وجود ندارد، بلکه پای یک یا چند بازار جایگزین دیگر در میان است.

یکی از مظنونان همیشگی ین ژاپن است که با توجه به افت ۷/ ۱ درصد ظرف همین یک‌ماهه در برابر دلار از گزینه‌ها حذف می‌شود. گزینه دیگر بازار فلزات گرانبهای دیگر است که تغییر محسوسی در آنها نیز دیده نمی‌شود. بازار اوراق خزانه ظرف این مدت رشد داشته است و یکی از گزینه‌ها محسوب خواهد شد. بازار سهام آمریکا نیز در شاخص‌های نزدک، داو‌جونز و S&P ۵۰۰ یکی از بهترین ماه‌های سال جاری میلادی را سپری کرده‌اند و بخشی از سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید