روند قیمت‌ها در بازار خودرو؟

کدخبر: ۲۴۴۱۲۴
اقتصادنیوز: از ابتدای امسال موجی از نااطمینانی روانه اقتصاد ایران شده و موجبات تیرگی چشم‌انداز پیش‌روی بازیگران را فراهم کرده است. بروز اقسام مختلفی از مشکلات مثل تحریم و خروج طیف وسیعی از شرکای خارجی صنایع وطنی این پیام را در سطحی وسیع منتشر کرد که شاید اقتصاد ایران پس از هشدارهای پیاپی اقتصاددانان در حال گذراندن دوران خطیری است. در این بین هم‌راستا شدن نرخ خودروهای داخلی و خارجی با آهنگ شتابان نرخ ارزهای مهمی همچون دلار باعث شد تا شرایط برای کلیه خریداران و تولیدکنندگان و فعالان بخش خودرو به بدترین وضعیت ممکن برسد. موردی که تا همین هفته هم ادامه داشته و با وجود افت و خیزهای مختلف، بازار را در سطحی جدید و دست‌نیافتنی تثبیت کرده است.
روند قیمت‌ها در بازار خودرو؟

به گزارش اقتصادنیوز، این ثبات قیمتی اما در روزهای اخیر از سوی چند سیگنال مختلف مورد خدشه قرار گرفته و با کاهشی شدن نرخ ارز و نیز شروع یک همکاری مالی-بانکی جدید با اروپا، انتظارات برای کاهش قیمت را در جامعه به حداکثر رسانده است. انتظاری که به‌نظر می‌رسد گرچه بحق است اما حتی در صورت تحقق اتفاق مثبت وعده داده‌شده درخصوص سوئیفت ارزی با اروپا، ادامه فروش نفت کشور و نیز رفع مشکلات بر سر تصویب نهایی FATF، هرگز نمی‌تواند ما را به روزهای آغازین سال ۹۷ بازگرداند.

بروز سه عامل اساسی در بازار که به ترتیب شامل نرخ ارز در سامانه نیما، تلنبار شدن سرمایه‌های سرگردان در بخش خودرو و نیز کاهش عرضه خودرو است، موجبات تثبیت قیمت‌ها در بازار را فراهم کرده و به‌رغم افت نرخ ارز از ۱۹ هزار تومان به کمتر از ۱۳ هزار تومان، بهای خودرو مخصوصا در بخش‌های وارداتی و مونتاژی تغییر چندانی نداشته است. در عین حال گفت‌وگو با برخی کارشناسان بازار از کاهش محسوس بهای خودرو در صورت ادامه شرایط فعلی و روند کاهشی نرخ ارز حکایت دارد. برای نمونه در بخش وارداتی‌ها، از آنجا که بخش زیادی از خودروهای این رده توسط خریدارانی با اهداف سرمایه‌ای، سوداگری و احتیاطی خریداری شده در نتیجه کاهش نرخ ارز مستقیما ضرر هنگفتی را متوجه افراد می‌کند و قاعدتا در کوتاه‌مدت این افراد حاضر به فروش کالاهای انبارشده خود با قیمت پایین نخواهند بود اما اگر ثبات نسبی به اقتصاد ایران برگردد آنگاه شاهد ریزش واقعی قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود.

کاهش احتمالی قیمت خودروهای وارداتی درحالی نزدیک به‌نظر می‌رسد که افت بهای محصولات داخلی و خودروهای مونتاژی مستقیما از سه عامل کاهش قیمت ارز در سامانه نیما، بهبود شرایط ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک و نیز اتصال دوباره بازیگران صنعت خودرو ایران به شرکای خارجی حاصل خواهد شد. مواردی که به‌نظر می‌رسد به غیر از مورد دوم تا حد زیادی سخت و دور از دسترس باشند.در عین حال رشد شدید هزینه سربار تولید و افزایش مشکلات صنعتی که مستقیما از به‌هم خوردن تعادل عمومی در اقتصاد کشور ناشی شده، شانس کاهش شدید قیمت خودرو را کم می‌کند، مگر اینکه دولت به‌عنوان بازیگر اصلی اقتصاد ایران بتواند با کنار زدن مشکلات تولید در این بخش اعم از داخلی و بین‌المللی و نیز همراهی بیشتر با صنعتگران فضا را برای افزایش تولید و رشد عرضه خودرو به بازار مهیا سازد. موردی که به‌نظر می‌رسد بتوان بخش زیادی از آن را حداقل از طریق شرکای چینی محقق ساخت تا آرامش نسبی به بازار برگردد.

چه خبر از قیمت‌ها؟

از ابتدای هفته تا انتها، بهای خودرو در بازار داخلی‌ها بین ۳ تا ۵ درصد و در بازار محصولات وارداتی بعضا تا ۸ درصد کاهش یافته اما نوسان موضوعی است که لحظه‌ای دست از سر بازار برنمی‌دارد. بر این مبنا در بین خودروهای داخلی که تیراژ بالایی دارند، پراید ۱۳۱ و تیبا بیشترین کاهش قیمت را داشته و به ترتیب از ۳۵ و ۴۰ میلیون تومان به ۳۳ و ۳۸ میلون تومان رسیده‌اند. در بخش‌های بالاتر، هایما اس۷، دنا پلاس و کیا سراتو هم بین ۳ تا ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. اما در بازار وارداتی‌ها رکورددار بیشترین تغییر قیمت در بین اتومبیل‌های وارداتی اقتصادی و شهری به هیوندای سانتافه فول آپشن برمی‌گردد که از محدوده ۶۰۰ میلیون تومان سقوط کرده و اخیرا کمتر از ۵۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دیگر خودرویی که در بازار افت قیمت داشته سانگ‌یانگ تیوولی است که بهایش با افتی محسوس از ۳۲۰ میلیون تومان به کمتر از ۲۹۵ میلیون تومان رسیده است.

محمد حسین شاه‌وردی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید