جزئیات و اقدامات لازم برای بازگشت کارت سوخت

کدخبر: ۲۵۲۱۵۷
اقتصادنیوز: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که کارت سوخت احیا خواهد شد، اما تاریخی برای استفاده مجدد از آن هنوز اعلام نکرده است. اما بازگشت این کارت چه تغییراتی در نحوه دریافت بنزین توسط خودروها ایجاد می کند؟
جزئیات و اقدامات لازم برای بازگشت کارت سوخت

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از انتخاب؛ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که کارت سوخت احیا خواهد شد، اما تاریخی برای استفاده مجدد از آن هنوز اعلام نکرده است.

به گزارش «انتخاب»، سال ۱۳۸۶ بود که کارت سوخت متولد شد. بر این اساس، سهمیه‌های ماهانه هر خودرو در کارت سوخت شارژ می‌شد تا خرید مازاد بر سهمیه با پرداخت بهای آزاد بنزین میسر شود. بنزین سهمیه‌ای در سال ۱۳۸۶ قیمتی معادل صد تومان و بنزین آزاد یا غیر سهمیه‌ای قیمتی معادل ۴۰۰ تومان داشت. این قیمت سه سال دوام آورد تا اینکه در سال ۱۳۸۹ قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ و قیمت هر لیتر بنزین غیرسهمیه ای، ۷۰۰ تومان اعلام شد. دولت یازدهم، در اولین سال فعالیت خود قیمت بنزین یارانه‌ای را ۷۰۰ و قیمت بنزین آزاد را هزار تومان اعلام کرد. سال ۱۳۹۳ هم تغییر قیمت بنزین رقم خورد تا اقتصاد آماده خداحافظی با کارت سوخت شود.

با توجه به اینکه استفاده از کارت سوخت هیچ مزیت مشخصی برای دارندگان نداشت، کم کم صاحبان خودرو‌ها استفاده از آن را متوقف کردند تا جایی که بدون مصوبه‌ای مشخص، در سایه بنزین تک نرخی، سوختگیری بدون کارت سوخت دارندگان خودرو انجام شد و حالا از پس گذرشت سه سال از اجرای این طرح، بار دیگر بازگشت کارت سوخت الزامی برای کنترل این وضعیت است.

زمزمه‌های بازگشت

از زمستان گذشته بازگشت کارت سوخت تقریبا قطعی شده بود. در آن زمان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. از آن زمان تا کنون بار‌ها نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی از به‌کارگیری مجدد کارت سوخت خبر دادند. تا اینکه با اطلاعیه اخیر، این موضوع رسمیت یافت.

مهلت ۲۱ روزه

این شرکت برای مالکان خودرو و موتور سیکلتی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند از سوم آذرماه ضرب‌الاجل ۲۱ روزه برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت جدید تعیین کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: مالکان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.

ارائه بنزین صرفا با کارت سوخت؛ از تاریخی که هنوز اعلام نشده

بنابر اطلاعیه مذکور، از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها، همانگونه که گفته شد، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.

چگونه کارت سوخت بگیریم؟

برای دریافت کارت سوخت در ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در منطقه و محل زندگی مراجعه و درخواست کارت سوخت خود را ثبت کرد. در ادامه لازم است نسبت به تهیه مدارک لازم برای کارت هوشمند سوخت اقدام نمود. ارائه اصل مدارک شناسایی مالک خودرو یا وکیل برای احراز هویت لازم است.

همچنین اطلاعات محل زندگی درخواست کننده به همراه آدرس پستی باید ارائه شود، زیرا کارت سوخت هوشمند پست می‌شود. در اخر هم پرداخت هزینه مورد نظر برای دریافت کارت سوخت هوشمند لازم است. نباید فراموش کرد که دریافت مبلغ ثبت نام کارت سوخت بایستی از کارتخوان‌های دفاتر مربوطه صورت گیرد.

با این حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم اعلام کرده به‌منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت و یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید. برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.

چگونه از صدور کارت سوخت خود مطمئن شویم؟

بعد از ثبت درخواست دریافت کارت سوخت هوشمند، اگر آن را دریافت نکردید می‌توانید از طریق سایت sokht.epolice.ir پیگیری لازم را انجام دهید. در این سایت با وارد کردن شماره پلاک ماشین، از شماره مرسوله و زمان تحویل آن به پست با خبر شوید. در ادامه با رفتن به اداره پست کارت خود را تحویل بگیرید.

‌وزیر نفت با اعلام اینکه در استفاده مجدد از کارت سوخت می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم تاکید کرد که بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین نیست.

بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه اظهار کرد: شرکت پخش اطلاعیه داده که کسانی که کارت سوخت را گم کرده اند، تصمیم بر این شده که در زمانی که در آینده اعلام می‌شود همه کارت، سوخت بگیرند؛ چرا که می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم و بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه بندی نیست و از شنبه سوم آذر تا ۲۴ همان ماه مشخصات را بگویند تا کارت برایشان صادر شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گفت: این بحث باید در مجلس مطرح شود و در آنجا تصمیم گیری کنند. زنگنه همچنین تاکید کرد: نمی‌گوییم ارائه کارت سوخت به تنهایی می‌تواند جلوی قاچاق سوخت را بگیرد، اما میزانش را کاهش می‌دهد.

میزان سهمیه و قیمت بنزین یارانه‌ای چقدر است؟

گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد قوی‌ترین گزینه در میان گزینه‌های حاضر تعیین سهمیه ۶۰ لیتری برای هر خودرو در ماه است، اما هنوز توافقی بر سر قیمت مازاد مصرف خودرو‌ها حاصل نشده است. پیشنهاداتی در خصوص تغییر هر دو نرخ یعنی نرخ بنزین سهمیه‌ای و نرخ بنزین آزاد نیز در دست بررسی قرار دارد. گفته می‌شود در سه هفته پیش رو تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

کارت سوخت به کارت‌های بانکی متصل می‌شود

در همین حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی با بیان این‌که کشور را در شرایط فشار نمی‌توان با برنامه‌ریزی‌های قدیمی اداره کرد، از اتصال کارت سوخت به کارت بانکی خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد.

او تصریح کرد: برای صادر کردن این تعداد از کارت سوخت باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌کردند درحالی‌که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، آن‌را به کارت بانکی متصل کردیم تا به‌جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس بعلاوه ۱۰ ثبت‌نام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید