نقل‌وانتقال ریال سخت شد؛ تشدید نزول دلار

کدخبر: ۲۵۲۱۵۹
اقتصادنیوز: نزدیک به دوماه پس از ثبت رکورد ۱۹ هزار تومانی توسط دلار آمریکا، در پی تشدید محدودیت‌های نقل و انتقال ریال توسط بانک مرکزی، بهای این ارز مرجع در بازار آزاد ارز تهران به کمتر از ۱۳ هزار تومان رسید.
نقل‌وانتقال ریال سخت شد؛ تشدید نزول دلار

به گزارش اقتصادنیوز؛ به نقل از یورونیوز؛ نرخ دلار آمریکا در جریان معاملات روز پنج‌شنبه بازار آزاد ارز تهران از مرز ۱۳ هزارتومان عقب‌نشینی کرد و در محدوده ۱۲ هزار و ۸۵۰ تا ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رسید.

در همین حال نرخ خرید دلار به کمتر از ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. بدین ترتیب بهای هر دلار آمریکا به نزدیکی نرخ معاملات روز میانی مهرماه رسید. در این روز، ۱۰ روز پس از ثبت رکورد ۱۹ هزارتومانی دلار، بهای این ارز مرجع تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

پس از آن بار دیگر نرخ دلار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت ولی با نزدیک شدن به موعد اعمال دور دوم تحریم‌های نفتی، مالی و تجاری آمریکا علیه ایران، سیر نزولی دلار از دو هفته پیش تا کنون ادامه داشته است.

در همین حال، نرخ فروش هر یورو هم در معاملات روز پنج‌شنبه به محدود ۱۴ هزار و ۷۵۰ تا ۱۴ هزار و ۶۵۰ تنزل کرد. هر قطعه تمام سکه طلا هم حدود ۴ میلیون تومان مبادله شد.

چشم‌انداز خوش‌بینی‌های بازار ارز؛ نزول یک هفته‌ای دلار

برخی کارشناسان کاهش تقاضای دلار به دلیل بلاتکلیفی کسب و کارها در روزهای اولیه پس از آغاز تحریم‌ها را عامل اصلی نزول قیمت دلار می‌دانند و برخی دیگر مدیریت بانک مرکزی بر بازار آزاد را به وسیله عرضه مستمر و محدود ارز موثر می‌دانند.

با این وجود تعدادی از فعالان بازار نیز تشدید محدودیت نقل و انتقال ریال توسط بانک مرکزی را دلیل اصلی بروز رکود نسبی در معاملات ارز عنوان می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، مطابق اعلام بانک مرکزی از دو هفته پیش تاکنون، انجام تراکنش روزانه ریالی از طریق دستگاه‌های پوز تنها تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر فرد امکان‌پذیر است. همچنین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که این محدودیت به ازاء هر شماره ملی افزایش خواهد یافت. به گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، به زودی دارنده هر شماره ملی تنها یکبار در روز می‌تواند تراکنش ریالی ۵۰ میلیون تومانی از طریق دستگاه‌های پوز انجام دهد.

آقای همتی، آزاد بودن نقل و انتقال ریال را از مصادیق پولشویی اعلام کرده و تاکید کرده است که با اقدامات بیشتر مانع از توسعه بازار آزاد ارز در ایران خواهدشد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفت‌و‌گو با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی تاکید کرده که باید بازارهای ارز به هم نزدیک شود و به تعادل برسیم. آقای همتی همچنین به مردم ایران وعده داد که بانک مرکزی با اقتدار و برنامه ارزی، راه خود را ادامه می‌دهد و مردم به‌زودی نتایج این اقدامات را خواهند دید.

در مقابل برخی فعالان اقتصادی تلاش بانک مرکزی برای دشوارتر کردن نقل و انتقال ریال را عاملی برای تشدید رکود اقتصادی در ایران می‌دانند که مانع از اثرگذاری مثبت کاهش نرخ ارز خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید