کاهش تولید سیگار در کشور

کدخبر: ۲۵۴۶۳۵
اقتصادنیوز: رییس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از کاهش 16 درصدی تولید سیگار در کشور در 6 ماه نخست امسال خبر داد.
کاهش تولید سیگار در کشور

به گزارش اقتصادنیوز، محمدرضا تاجدار رییس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، با اشاره به کاهش تولید سیگار در داخل گفت: در 6 ماهه نخست سال 96، 2 میلیون و 340 هزار کارتن سیگار در کشور تولید شده بود. این در حالی است که آمارهای امسال نشان می‌دهد در 6 ماه نخست سال جاری یک میلیون و 960 هزار کارتن سیگار در داخل تولید شده و این به معنای کاهش 380 هزار کارتنی تولید در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی افزود: در 6 ماهه نخست امسال با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه و به دنبال عوارض مصوب در نظر گرفته شده برای سیگار، واردات سیگار در کشور به صفر رسید.

تاجدار در مورد دلایل افزایش چشمگیر قیمت محصولات دخانی و سیگار در سال جاری گفت: حدود یک سال و نیم پیش و در جریان برنامه ششم توسعه، پیشنهاد افزایش عوارض و مالیات محصولات دخانی از سوی نمایندگان مجلس در حالی مطرح شد که دولت کاملا با آن مخالف بود.

وی افزود: بر اساس ماده 73، افزایش 10 درصدی عوارض بر تولیدات داخلی، افزایش 20 درصدی در تولیدات مشترک و افزایش 25 درصدی برای برندهای خارجی تولید داخل و افزایش 40 درصدی بر واردات سیگار را مطرح شده بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: در آخرین تصمیم‌گیری در صحن علنی، رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اعلام کرد که در صورت تصویب،حاکمیت  پنج سال به تولیدکنندگان برای  برنامه‌ریزی مناسب فرصت می دهد تا  بتوانند با سیگارهای خارجی رقابت کنند. متاسفانه کمتر از 6 ماه پس از تصویب این پیشنهاد باز هم مغایر نظر دولت، متاسفانه با موافقت وزارت بهداشت یا افراد دیگر پیشنهاد اخذ مالیات نخی بر سیگار در بودجه 97 به تصویب رسید و بر این اساس، مالیات 75 هزار تومانی بر هر کارتن سیگار تولید داخل، 150 هزار تومان برای تولید مشترک، 250 هزار تومان برای برندهای خارجی و برای وارداتی 600 هزار تومان بر هر کارتن تصویب شد.

انتقاد از قانون جدید افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر سیگار

تاجدار با انتقاد از افزایش شدید نرخ مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی و مواد اولیه آن در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : بعد از افزایش عوارض و مالیات‌هایی که طی چند سال اخیر به صنعت دخانیات کشور اعمال شد، اخیراً افزایش مالیات ارزش افزوده نیز مطرح شده که بر اساس آن، برای تولید داخل از 15 درصد به 20 درصد، برای تولید برندهای خارجی 35 درصد، برای واردات 65 درصد و هر ساله 5 درصد به آن افزوده شود تا مالیات ارزش افزوده برای تولیدات داخلی به سقف 60 درصد، تولید با برندهای خارجی به 85 درصد و واردات به 125 درصد برسد.  

به گفته وی، نکته فاجعه بار برای صنعت دخانیات این است که در ماده 9 این لایحه پیشنهادی علاوه بر اخذ مالیات از سیگار بعنوان محصول نهایی ، از توتون به عنوان اصلی ترین و مهترین ماده اولیه تولید سیگار 65 درصد نیز مالیات اخذ خواهد شد این موضوع نباید از نظر دور داشته شود که کلیه شرکت های تولیدی در کشور بین 70 تا 100 درصد نیاز خود به توتون را از خارج کشور تامین میکنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی ادامه داد: این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که اصلا واردات سیگاری در کشور وجود ندارد و این یک توجیه برای فشار به تولیدکنندگان است؛ چراکه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، به واردکنندگان فشار آوردیم که باید تولیداتشان را در داخل انجام دهند و از طرف دیگر در سه سال اخیر، هر سال یک فشار جدید کمرشکن به تولیدکنندگان این صنعت اعمال شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید