200 هزارمیلیارد تومان؛ رقم طرح‌های نیمه تمام وزارت راه و شهرسازی

کدخبر: ۲۵۷۶۱۲
اقتصادنیوز: وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر این وزارتخانه دارای رقم قابل توجه200 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و در حال اجراست که نشان از حجم بالای کار در حوزه عمرانی کشور دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد اسلامی روز جمعه در حاشیه افتتاح طرح زمستانه راهداری قزوین در جمع راهداران افزود: در حال حاضر راه های کشور دارای سه هزار و 300 نقطه حادثه خیز هستند که برای رفع و اصلاح آنها به 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 217 هزار کیلومتر راه در کشور وجود که 170 هزار کیلومتر آن راه های فرعی و روستایی هستند که بهسازی و نگهداری از آنها مستلزم هزینه های سرسام آوری است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش داریم ایمن سازی راه های کشور را در محورهای پرترافیک با جدیت بیشتری نسبت به گذشته عملیاتی کنیم، گفت: باید با ترکیبی از اقدامات فیزیکی شامل اصلاح هندسی، کنترل تقاطع ها و هوشمندسازی آنها و تقویت کنترل پلیس را برای ایمنی مسیرهای ارتباطی شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: با ایجاد برخی تغییرات در شانه حاشیه راه ها می توان نقطه امنی را برای جلوگیری از حوادث جاده ای ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حال حاضر با همت دستگاه های ذیربط وضع آسفالت تمامی جاده های کشور اسکن شده است و براساس اولویت های ترافیکی، عملیات روکش آسفالت در آنها در دستور کار قرار دارد.

اسلامی، اعتبارات راه های روستایی کشور در سال جاری را 60 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان بودجه در برابر قراردادهای منعقد شده وزارت راه و شهرسازی با پیمانکاران بسیار ناچیز است اما در لایحه بودجه سال 98 یک مدل استانی طراحی شده تا ضمن ارتقای اعتبارات راه های روستایی شاهد رشد و پیشرفت طرح های این حوزه باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص طرح های جامع شهرهای زیر 50 هزار نفر گفت: این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی به توافق نرسید اما با تغییرات داده شده قرار است تصویب طرح های جامع این دسته شهرها به استانداران تفویض شده و دبیرخانه آنها نیز در ادارات کل راه و شهرسازی مستقر شود.

وی با تاکید بر لزوم کنترل بر ساخت و سازها در حومه شهرها، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر کنترلی در حوزه شهرسازی و ساخت و سازها در اطراف شهرها وجود ندارد این درحالی است که اگر شهرهای ما دارای طرح جامع باشند باید شاهد هیچ گونه ساخت و ساز های غیرقانونی در آنها نخواهیم بود.

اسلامی با اشاره به ارتباط این ساخت و سازها با حوادث جاده ای، گفت: 60 درصد تصادفات جاده ای کشور در 30 کیلومتری شهرها که ساخت و سازهای غیرمجاز در آنها وجود دارد، بوقوع می پیوندد که به دلیل رفت و آمد زیاد خودروها در این نقاط است.

وی در ادامه به طرح راه آهن قزوین-رشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی هفته های اخیر از افتتاح آزمایشی این خط آهن خبر داده شده بود در حالی که آزمایش صورت گرفته برای تست صحت عملکرد ریل پس از نصب انجام شده بود.

اسلامی همچنین گفت: به نظر می رسد این پروژه با توجه به کارهای باقی مانده از جمله نصب علائم مسیر و لزوم اطمینان از وضع ایمنی آن در هفته نخست اسفند امسال قابل بهره برداری باشد.

وی در خصوص طرح متروی هشتگرد-قزوین نیز گفت: در حال حاضر توسعه قطارهای حومه ای اولویت وزارت راه و شهرسازی است و در این زمینه اقدامات خوبی از جمله دوخطه شدن قطار قزوین-تهران انجام شده است.

اسلامی اضافه کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته قطارهای حومه ای تهران می توانند 40 درصد بار ترافیکی این شهر و شهرهای پیرامونی را کاهش دهند و نقش موثری در کاهش مصرف سوخت و سوانح جاده ای داشته باشند.

در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی در روز جاری همچنین طرح حفاظ بتنی (نیوجرسی) آزادراه قزوین-رشت به طول 72 کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید