امیدواریم بودجه در مجلس قلع و قمع نشود

کدخبر: ۲۵۸۹۷۹
اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصادی لایحه بودجه سال آینده را «واقعی و متناسب با واقعیت های روز» ارزیابی کرد و گفت: با توجه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نگرانیم که بودجه در مجلس قلع و قمع شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لایحه بودجه سال 1398 که نخستین بودجه دهه پنجم انقلاب است، چهارم آذرماه توسط رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

رئیس جمهوری هدف اول لایحه بودجه سال آینده را بهبود معیشت و زندگی مردم بیان کرد و گفت: باید تلاش کنیم که رنج مردم در فشار تحریم کاسته شود. البته تا زمانی که تحریم برقرار است، نمی‌توان به طور صد در صد مشکلات آن را برطرف کرد، اما با اقدامات خود می‌توانیم تبعات ناشی از فشار تحریم را کاهش دهیم و این کاری است که دولت با هماهنگی سایر قوا، فعالان اقتصادی و مردم می‌تواند انجام دهد.

همچنین یکی از محورهای مهم درباره لایحه بودجه 1398، تلاش دولت برای واقعی سازی ارقام و عملیاتی بودن بودجه است، ضمن آنکه دولت، کاهش هزینه ها و حذف هزینه های زائد را سرلوحه کار خود در بودجه قرار داده است.

در این پیوند، یک کارشناس اقتصادی به ایرنا گفت: با توجه به اینکه امسال از لحاظ اقتصادی و سیاسی در شرایط خاصی قرار داریم و صادرات نفت ما تحت تاثیر تحریم های ظالمانه قرار داد، بررسی ها نشان می دهد که سعی شده لایحه بودجه 1398، واقعی تر و متناسب با واقعیت های روز تدوین شود.

«علیرضا عبدالله زاده» تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد با توجه به اینکه در سال انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم چه بلایی سر بودجه می آید .

عبدالله زاده افزود: سال آینده انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را داریم؛ خیلی از نمایندگان برای اینکه در این انتخابات رای بیاورند هزینه هایی را برای بودجه می تراشند و برای اینکه ارقام درست شود درآمدهای غیرواقعی نیز درنظر می گیرند.

وی توضیح داد: هیچ برنامه ای مجانی نیست و باید هزینه ها پرداخت شود، این هزینه ها اگر از امروز برداشت شود مالیات است و چنانچه مالیات کافی نباشد باید سراغ استقراض و چاپ پول بروند که خود منجر به تورم می شود یا اینکه به سراغ فروش نفت، واگذاری شرکت های دولتی و زمین های ملی می روند.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: هر چیزی که به صورت رسمی و غیررسمی از جیب دارایی های مردم داده می شود، باید در بودجه آورده شود و سازمان برنامه و بودجه در تدوین لایحه بودجه سال آینده این اقدام را انجام داده است.

وی توضیح داد: در ایران دارایی های ملی مهمی همچون نفت، بنزین، گاز داریم که با تخفیف به عده ای داده می شود و اینها معمولا در جایی محاسبه نمی شود و امسال سازمان برنامه و بودجه گزارشی در این خصوص آماده کرده تا دولت و مجلس شورای اسلامی بدانند که چه میزان تخفیف نسبت به قیمت واقعی از این دارایی ها داده می شود.

عبدالله زاده یادآوری کرد رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد 900 هزار میلیارد تومان یارانه در کشور داده می شود اما حدود 150 هزار میلیارد تومان در بندهای بودجه آمده است؛ زیرا این تنها نوع یارانه نیست.

«علی لاریجانی» بیست و هشتم آذرماه در هشتمین جلسه شورای اداری استان و فعالان اقتصادی بیان داشت در سال 900 هزار میلیارد تومان یارانه مخفی می دهیم که 2 برابر بودجه کشور است.

عبدالله زاده یادآوری کرد: دولت تعهدات دیگری همچون بازسازی، اشتغالزایی یا موارد دیگر دارد و حدود 100 هزار میلیون هزینه آنها می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: براین اساس 650 هزار میلیارد تومان برای استفاده از منابع انرژی تخفیف می گیرند که حدود یک و نیم برابر کل بودجه است که به صورت پنهان و نامناسب توزیع می شود.

محاسبات نشان می دهد که گروه های ثروتمند از این منابع بیشتر استفاده می کنند و طبقات فرودست جامعه به شدت آسیب می بینند و این تخفیف ها به جیب مردم نمی رود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد زمان آن رسیده است که سیستم بازتوزیع اصلاح شود.

سیاستگذاران باید مردم را امین خود بدانند

این کارشناس با بیان اینکه سیاستگذاران باید با مردم شفاف تر باشند و آنها را امین خود بدانند، افزود: سیاستگذاران و مسئولان باید مسائل، مشکلات، شرایط سیاسی و بین المللی را برای مردم تشریح کنند تا آنها نیز در جریان مسائل قرار بگیرند.

عبدالله زاده گفت: میان برنامه سیاستگذار و آنچه در زمین واقعی اتفاق می افتد فاصله زیادی وجود دارد. برای نمونه 14 هزار میلیارد تومان برای واردات کالای اساسی در نظر گرفته شده اما مردم می گویند که تغیرات محسوسی در تامین اقلام اساسی خود شاهد نیستند.

وی تاکید کرد بنابراین بدنه اجرایی باید شفاف باشد و مردم نسبت به حق و حقوق خود آگاه شوند و آن را از سازمان ها و دستگاه های مختلف مطالبه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید