نکاتی که باید درباره کولر گازی بدانید

کدخبر: ۲۶۳۹۷۴
اقتصادنیوز: کولر گازی دستگاهی است که برای تهویه و خنک کردن هوا در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نکاتی که باید درباره کولر گازی بدانید

نحوه سازوکار کولر گازی به این صورت است که هوای گرم محیط بیرون را جذب کرده و آن را به هوا خنک تبدیل کرده و سپس به محیط  باز می‌گرداند.  کولر گازی توسط فردی به نام ویلیس کریر در سال 1902 میلادی اختراع شد.

 

انواع کولر گازی

هر چند کولر گازی عملکرد یکسانی دارد اما به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها ویژگی متفاوتی دارند.

 

کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر یکی از انواع کولر گازی است که به نام کولر گازی کم مصرف نیز شناخته می‌شود. اینورتر مبدل برق دستگاله الکترونیکی است که جریان مستقیم یا DC را دریافت کرده و آن را به جریان متناوب AC تبدیل می‌کند و آن را براساس نیاز در هر ولتاژ با استفاده از ترانسفورماتورهای تعبیه شده در کولر گازی کنترل می‌کند. همچنین اینورتر سرعت موتور را کنترل کرده و بدون نیاز به کنتاکتور جهت دور موتور را تغییر می‌دهد. کولر گازی اینورتر میزان انرژی ورودی به موتور را تشخیص داده و مناسب آن دور موتور را کاهش می‌دهد. عملکرد کولر گازی اینورتر باعث کاهش میزان مصرف برق می‌شود؛ به همین دلیل کولر گازی اینورتر از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر کولرهای گازی برخورداراست. همچنین کولر گازی اینورتر به دلیل مصرف برق کمتر و خاموش و روشن نشدن متداول، صدای کمتری تولید می‌کند.

 

معایب کولر گازی اینورتر

هر چند کولر گازی اینورتر مزایای زیادی دارد اما از معایبی نیز برخوردار است. کلیه مکانیسم و سیستم اینورتر دیجیتال است و توسط مادربردی کنترل می‌شود؛ بنابراین در زمان خرابی هر یک از قطعات این سیستم، امکان راه‌اندازی دوباره کولر گازی اینورتر وجود ندارد. همچنین برای تعمیر و نصب کولر گازی اینورتر به کارشناسی متخصص نیاز دارد.

 

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت نوع دیگری از کولر گازی است که از دو بخش تشکیل می‌شود که قسمتی از آن در داخل فضا قرار گرفته و فرآیند خنک‌سازی را انجام داده و بخش دیگر آن در فضای بیرونی قرار می‌گیرد.

 

انواع کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت به دو نوع کولر گازی اسپلیت سرد و گرم تقسیم می‌شود که هریک از آن‌ها ویژگی و عملکرد متفاوتی دارند که عبارتند از:

 

کولر گازی اسپلیت سرد و گرم

کولر گازی اسپلیت سرد و گرم علاوه بر فصل تابستان در زمستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپلیت سرد و گرم علاوه بر تولید سرما می‌تواند گرما را نیز تولید کند و قابلیت تغییر درما بین 16 الی 35 درجه را دارد.

 

کولر گازی اسپلیت سرد

کولر گازی اسپلیت سرد تنها قابلیت تغییر دما بین 16 الی 26 درجه سانتی گراد است و تنها هوای محیط داخل را خنک می‌کند.

 

سایر کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت انواع دیگری که دارد که مدل آن‌ها با یکدیگر تفاوتند که از جمله کولر گازی اسپلیت می‌توان به کولر گازی ایستاده، کولر گازی اسپلیت کاستی، کولر گازی اسپلیت سقفی و دیواری و کولر گازی اسپلیت کانالی اشاره کرد.

 

مزایای کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت ویژگی‌های زیادی دارد. این نوع کولر گازی می‌تواند علاوه بر تنظیم دما، هوای محیط را تسفیه کرده و گرد و غبار ان را می‌گیرد. همچنین سیستم کولر گازی اسپلیت طوری طراحی شده هوا را به صورت یکنواخت تنظیم می‌کند.

 

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل یکی دیگر از انواع کولر گازی است که بیشتر برای خنک کردن امکانی است که شرایط نصب کولر گازی اسپلیت یا اینورتر وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کولر گازی پرتابل تمام اجزا سیستم فشرده‌سازی سرما را در داخل محفظه خود قرار داده و سرو صدای زیادی تولید می‌کند. کولر گازی پرتابل نسب به سایر کولرهای گازی از هزینه پایین تری برخوردار است.

 

کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای

این نوع کولر گازی جزء ابتدائی‎ترین انوا کولر گازی است و نیمی از در داخل محیط و نیمی دیگر در بیرون قرار می‌گیرد و معمولا در قسمت پنجره نصب می‌شود؛ بنابراین به کولر گازی پنجره‌ای شناخته می‌شود. کولر گازی پنجره‌ای از قدرت بالایی مانند کولر گازی اسپلیت برخورد دار نیست و معمولا برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی در صورت خرابی کولر گازی پنجره‌ای تعمیرات آن بسیار راحت تر از سایر کولرهای گازی می‌باشد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید