هر وزارتخانه دولت چند هزار کارمند دارد؟+ جدول

کدخبر: ۲۶۴۵۴۰
اقتصادنیوز: تعداد کارکنان دولت از ابتدای سال ۹۷ تا کنون نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۵۵ هزار نفری روبرو بوده و اندازه دولت ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری کرده تا بتوان در هزینه‌های عمومی کشور از طریق تحول در ساختارهای اداری و بدنه اجرایی کشور صرفه جویی کرد.

همچنین منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زائد از دیگر رویکردهای برنامه ششم است.

به علاوه رد پای این نگاه را می‌توان در رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم رهبری برای تدوین لایحه بودجه ۹۸ نیز مشاهده کرد.

بر همین اساس در لایحه بودجه سال آینده یکی از محل‌هایی که صرفه جویی و کاهش هزینه پیش بینی شده مربوط به اصلاح ساختار است.

به طور مشخص، در بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم، کاهش حجم و اندازه دستگاه های اجرایی حداقل به میزان 15 درصد نسبت به وضع موجود(حداقل 5 درصد در پایان سال دوم) هدف گذاری شده است.

اجرای ماده 28 قانون برنامه ششم در دستور کار دولت بوده و این برنامه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

مستندات به دست آمده از تعداد نیروی انسانی دستگا‌ه‌های اجرایی که توسط سازمان امور اداری و استخدامی تهیه شده نشان می‌دهد، وزارت آموزش و پرورش ابتدای سال جاری ۹۵۵ هزار کارمند داشته که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

پس آن رتبه دوم با تعداد ۴۲۰ هزار نیرو متعلق به وزارت بهداشت و درمان است. به ترتیب وزارت اقتصاد با ۱۲۰ هزار، وزارت نفت ۱۱۲ هزار، وزارت جهاد کشاورزی ۸۵ هزار، و وزارت علوم با ۸۲ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

13971104000201_Test_NewPhotoFree

طبق جدول فوق به غیر از ۵ دستگاه که افزایش نیرو داشته‌اند، مابقی دستگاه‌ها با کاهش تعداد کارمندان مواجه‌ شدند. در مجموع کاهش ۲.۳۶ درصدی اندازه دولت از طریق کاهش پست‌های سازمانی و کاهش کارکنان در سطح دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود.

جمع کل کارمندان دستگاه‌های دولتی به همراه نهادها و موسسات غیردولتی و قوه قضاییه در ابتدای سال ۹۷ بالغ بر ۲ میلیون ۲۷۶ هزار ۹۲۸ نفر بوده که نسبت به ابتدای سال ۹۶ با کاهش ۵۵ هزار ۱۷۱ نفری روبرو شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید