نقاط قوت و ضعف «شهرآرا» برای زندگی

کدخبر: ۲۶۸۱۱۵
یکی از محله‌های مصرفی بازار مسکن در محدوده منطقه ۲ شهرداری تهران «شهرآرا» است که از یک خیابان اصلی به همین نام و مجموعه‌ای از معابر محلی در اطراف آن تشکیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، محله شهر آرا از شمال به بزرگراه جلال آل‌احمد، از جنوب به خیابان ستارخان، از غرب به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و از شرق به بزرگراه شهید چمران منتهی می‌شود. البته به دشواری می‌توان یک مرزبندی مطلق برای این محدوده قائل شد، چراکه بخشی از آن با محله ستارخان و برق آلستوم در پایتخت همپوشانی دارد.

شهرآرا را به لحاظ قیمتی می‌توان در زمره محله‌های مصرفی منطقه ۲ پایتخت دسته‌بندی کرد که بهای آن تا نصف محله‌های لوکس همچون شهرک غرب و سعات‌آباد در این منطقه است. سابقه سکونت در این محله به بیش از ۵۰ سال می‌رسد و شهرآرا در زمره معدود محله‌هایی است که در آن مقطع زمین با رویکرد نوین شهرسازی شکل گرفت. در نتیجه این محله از دیرباز به مکانی برای ساخت مجتمع‌های مسکونی که در چند دهه اخیر اقبال به آن در ایران به شدت افزایش یافت، تبدیل شد. مجتمع‌های مسکونی زیتون، ارکیده، نسترن، ناهید، ستارخان، نسیم و کوشک در این محله حاصل همین رویکرد در چند دهه اخیر بوده است. البته ساخت و ساز در این محله با بنا کردن آپارتمان‌های دو و سه طبقه‌ای که هنوز هم در شهرآرا وجود دارند، در دهه ۴۰ آغاز و این آپارتمان‌ها با تسهیلات به اقشار گوناگون از جمله معلمان و کارکنان راه‌آهن واگذار شد.

از جمله عواملی که در شکل‌گیری محله شهرآرا موثر بوده، آب و هوای مناسب و شیب اندک، توسعه اقتصادی و رشد مهاجرت به شهر در چند دهه قبل، فعالیت بخش خصوصی در امر ساخت و ساز و توسعه محور ستارخان در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و نیز برنامه‌ریزی توسعه شهری با محوریت توسعه به سمت شمال‌غرب و غرب، بوده است.

دسترسی این محله به بزرگراه‌های غرب تهران تقریبا مطلوب بوده و از سوی دیگر وجود یک بیمارستان و چند درمانگاه در این محله، تا حدی پاسخگوی نیاز ساکنان شهرآراست. در این محله همچنین علاوه بر وجود بوستان‌های شاخص شهرآرا و ستارخان، چند بوستان کوچک محله‌ای همچون کوشک و صنوبر وجود دارد؛ اما واقعیت این است که شهرآرا به لحاظ فضای سبز در زمره محله‌های فقیر تهران است. در عین حال دسترسی به مراکز خرید در این محله نیز مطلوب ارزیابی می‌شود.

از آنجا که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر رکود در بازار مسکن، معامله در محله شهرآرا بسیار محدود شده و در ماه گذشته هیچ آپارتمان نوسازی در این محله به فروش نرفته است، اطلاع از قیمت مسکن در آن، بسیار دشوار شده است. این در حالی است که طبق نتایج تحقیق از واسطه‌های ملکی و ملاحظه قراردادهای آذرماه، قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز در محله شهرآرا در حال حاضر بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان بر اساس موقعیت و امکانات ملک برآورد می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید