تغییر نبض سه بازار در ابتدای اسفند ماه

شروع پرشتاب بازارهای داخلی

کدخبر: ۲۶۹۵۷۸
اقتصادنیوز: نبض معاملات در سه بازار تغییر کرده است. آمار جدید دفتر اقتصاد مسکن درباره تهران، رشد ۴۰ درصدی حجم معاملات در بهمن نسبت به دی را نشان می‌دهد.
شروع پرشتاب بازارهای داخلی

به گزارش اقتصادنیوز، همچنین بعد از اینکه بورس تهران طی معاملات بهمن‌ماه، در فضایی رکودی با افت ۵ درصدی مواجه شد، شروع آخرین ماه سال پرقدرت بود و رشد ۲۱۰۲ واحدی در کارنامه این بازار ثبت شد. در بازار ارز نیز با وجود افزایش تعداد صرافی‌های عرضه‌کننده ارز، در اولین روز اسفندماه دلار با قدرت‌نمایی بیشتر سمت تقاضا مواجه شد تا قیمت همزمان با افزایش حجم معاملات، ارتفاع بیشتری بگیرد.

بورس تهران معاملات اولین روز اسفند را توفانی آغاز کرد و توانست با رشد ۲۱۰۲ واحدی (بیشترین از ۸ دی)، پس از ۱۲ روز معاملاتی، کانال ۱۵۹ هزار واحدی را بازپس گیرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز نسبت به روزهای اخیر بازار سهام که در رخوت به‌سر می‌برد، رشد محدودی را تجربه کرد و به بیشترین مقدار از ۷ بهمن‌ماه رسید. روز گذشته بیشترین اثرگذاری بر شاخص سهام بر دوش نمادهای کالایی به‌ویژه زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی بود. شرایطی که سیگنال مثبت آن از وضعیت مساعد بورس کالا دریافت شد و با بازگشایی نماد معاملاتی شرکت فولاد‌مبارکه طی معاملات روز گذشته تشدید شد. در عین حال به‌نظر می‌رسد نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش‌های ماهانه در کنار روند باثبات و مساعد بازارهای جهانی از موثرترین عوامل در صعود سهام بوده است.

فلزی‌ها در کانون توجه معامله‌گران

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته فلزی‌ها از اثرگذارترین نمادها در رشد شاخص سهام بودند. در این میان افزایش نرخ دلار در بازار آزاد بار دیگر این شائبه را ایجاد کرده است که سهام کالایی بورس، در واکنش به تغییرات نرخ این ارز نوسان می‌کنند. این در حالی است که بارها مورد تاکید قرار گرفته است ارز صادراتی اغلب شرکت‌های بورسی، بر مبنای دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود و نگاهی به روند این دو نرخ (آزاد و نیمایی) نشان می‌دهد که هیچ‌گونه ارتباط معناداری میان آنها وجود ندارد. نمادهای گروه روی البته پیش از این از تسعیر نرخ ارز با نرخ نیمایی معاف بودند و در آخرین گزارش‌های برخی نمادهای این گروه همانند «فاسمین» این رویه ادامه یافته است. به این ترتیب شاید بتوان انتظار داشت تا رشد نرخ دلار در نظر معامله‌گران این سهم‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. در سوی مقابل اما نمادهای فولادی، گروه مس و سنگ‌آهنی‌ها قرار دارند که روز گذشته نیز بیشترین نقش در رشد شاخص سهام را ایفا کردند. نکته قابل‌توجه اما این است که نمادهای زیرمجموعه گروه‌های مذکور، مکلف به تسعیر ارز صادراتی خود بر مبنای نرخ نیما هستند. به این ترتیب رشد نرخ دلار در بازار آزاد به‌صورت مستقیم نمی‌تواند تاثیری بر عملکرد این شرکت‌ها داشته باشد. با این حال نمی‌تواند از اثر مثبت شکاف ارزهای آزاد و نیمایی بر بورس کالا صرف‌نظر کرد. واقعیت این است که به دنبال رشد نرخ دلار آزاد، انتظارات تورمی شکل می‌گیرد که به رشد تقاضا و در نهایت افزایش قیمت محصولات عرضه شده از سوی شرکت‌های بورسی در بورس کالا می‌انجامد. موضوعی که طی روزهای اخیر مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفته است و پس از مدت‌های بیشترین میزان نقدینگی در سهام گروه‌های کالایی به ویژه گروه فلزات اساسی جابه‌جا شده است.

تسری موج مثبت به دیگر کالایی‌ها

روز گذشته در حالی فلزی‌ها مورد اقبال فعالان بازار قرار داشتند که با بازگشایی «فولاد» شاخص سهام با شتاب بیشتری به حرکت در مسیر صعودی خود ادامه داد. نماد معاملاتی فولاد‌مبارکه از انتهای هفته گذشته به دلیل برگزاری مجموع عمومی فوق‌العاده متوقف شده بود و روز گذشته پس از ثبت افزایش سرمایه ۷۳ درصدی از محل سود انباشته به گردونه معاملات بازگشت. بازگشایی این نماد معاملاتی در محدوده ۷/ ۶ درصد مثبت انجام شد و در پی افزایش تقاضا از سوی فعالان بازار، از ۱۰ درصد نیز فراتر رفت. تقاضا برای «فولاد» به میزانی بود که این نماد معاملاتی را در صدر دیگر سهام بورسی از منظر ارزش معاملات قرار داد. قابل اذعان است در این هفته محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا نیز با رشد قابل‌توجه تقاضا همراه شدند و در این بین ورق گرم C این شرکت موفق به ثبت رکوردهای جدید قیمتی شد. در مجموع همان‌طور که عنوان شد پس‌از بازگشایی نماد مذکور، به یکباره شاهد جهش قابل‌توجه شاخص سهام و شکل‌گیری تقاضای قوی در بسیاری از نمادهای کالایی بازار بودیم. شرایطی که در مجموع به رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص سهام منجر شد.

  روز خوب بازار جهانی

روز گذشته قیمت جهانی نفت که در شروع معاملات روزانه با عقبگرد ناچیزی همراه بود، به سبب تقویت تقاضا به محدوده مثبت حرکت کرده ‌است. نفت برنت با رشد ۳/ ۰ درصدی تا ۶۶/ ۶۶ دلار نیز پیش رفت. قیمت هر بشکه نفت WTI نیز با رشد ۶/ ۰ درصدی، سطح ۷۷/ ۵۶ دلار را لمس کرد. بهای هر تن مس در این روز حداکثر ۳/ ۰ درصد افزایش یافت و ۶۳۵۱ دلار مورد دادوستد قرار گرفت. فلز روی نیز از این قاعده مستثنی نبود و با رشد ۵/ ۰ درصدی، ۲۶۸۶ دلار در هر تن قیمت خورد. آلومینیوم و سرب نیز رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کردند.  روز سه‌شنبه جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو و عضو کمیته FOMC (Federal Open Market Committee) درخصوص افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا گفت: به دلیل انتشار ناهماهنگ داده‌های اقتصادی و قرار گرفتن سیاست‌های فدرال رزرو در نقطه مورد نظر، عدم تغییر نرخ بهره در شرایط فعلی کاملا منطقی به نظر می‌رسد. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که کاهش سرعت رشد نرخ بهره آمریکا در سنوات آتی منجر به کاهش شاخص دلار خواهد شد. سیگنال کاهش شاخص دلار یکی از عواملی‌ است که به رشد دسته‌جمعی قیمت محصولات با برچسب دلاری می‌انجامد. در عین حال ترامپ در توییتی عنوان کرد که با وجود پیچیده بودن مذاکرات تجاری با چین، در مسیر خوبی پیش می‌رویم و ضرب‌الاجل یک مارس روز جادویی نخواهد بود. در این مرحله از مذاکرات، برداشته شدن ضرب‌الاجل اول مارس که به معنی فرصت بیشتر برای انجام توافق تجاری ا‌ست، با این لحن ترامپ تا حد زیادی قطعی به نظر می‌رسد. این موضوع نیز از جمله عوامل حمایت‌کننده از قیمت نفت، فولاد، روی و مس خواهد بود.

  همگام با بازیگران

روز گذشته جابه‌جایی نقدینگی میان بازیگران سهام نیز قابل توجه بود. افزایش تقاضا در زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی از سوی معامله‌گران خرد بازار سبب شد تا بیشترین خالص خرید از ۷ بهمن‌ماه در مسیر حقوقی به حقیقی شکل گیرد. به این ترتیب روز گذشته حدود ۱۰۵ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۴۸ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد در نمادهای زیرمجموعه گروه‌ فلزات اساسی ثبت شد. به این ترتیب فلزی‌ها شاهد جابه‌جایی حدود ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بودند. پس از آن نیز گروه تازه تشکیل خرده‌فروشی با تک‌نماد «افق» با خالص تغییر مالکیت ۹ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد.

در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. «فولاد» روز گذشته شاهد جابه‌جایی ۷/ ۶۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۱ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز نماد معاملاتی ملی مس ایران قرار داشت که با خالص تغییر مالکیت ۸/ ۵۳ میلیون سهم به ارزش ۶/ ۱۶ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران خرد بازار همراه شد. در آن سوی بازار اما گروه اطلاعات و ارتباطات با تک نماد «های‌وب» مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفت و خالص خرید ۵/ ۹ میلیارد تومانی را ثبت کرد. پس از «های وب» نیز تامین سرمایه لوتوس پارسیان در میان بیشترین خرید معامله‌گران حقوقی بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «لوتوس» بالغ بر ۹/ ۱۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۵/ ۹ میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی بانک ملت از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها طی معاملات روز ‌چهارشنبه بود. در این نماد دیروز افزون بر ۱۳ میلیون سهم به ارزش ۳ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

معاملات از دریچه صنایع

نگاهی به عملکرد صنایع ۳۹ گانه بورسی طی معاملات روز گذشته نیز نشان از رشد شاخص ۲۰ گروه‌ سهامی دارد. در این میان نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی با ثبت رشد ۲/ ۵ درصدی، پربازده‌ترین صنعت روز چهارشنبه لقب گرفتند. پس از آن نیز گروه استخراج زغال‌سنگ با تک نماد «کطبس» با افزایش ۲/ ۴ درصدی، در رده دوم بازدهی روزانه صنایع بورسی ایستاد. دیگر نمادهای کالایی نیز دیروز شرایط مثبتی را تجربه کردند. در این میان، پالایشی‌ها با رشد حدود ۱/ ۲ درصدی همراه شدند. معدنی‌‌ها شاهد رشد ۵/ ۱ درصدی شاخص صنعت خود بودند. پتروشیمی‌ها نیز رشد ۸/ ۰ درصدی را در کارنامه روزانه این بازار ثبت کردند. بیشترین ارزش معاملات روزانه نیز پس از گروه فلزات اساسی، در اختیار تک‌سهم گروه اطلاعات و ارتباطات قرار گرفت.

فاطمه اسماعیلی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید