یک بام دو هوایی در سیاسیون اقتصادی

عبدالناصر نعمتی پس از رشد دلار: عدم تعادل بازار ارز تقصیر دولت است؟

کدخبر: ۲۶۹۶۱۸
اقتصادنیوز: در پی جهش ۱۰ درصدی نرخ دلار طی هفته جاری، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تصمیم‌های دولت را عامل بروز نوسان در بازار ارز اعلام کرد.
عبدالناصر نعمتی پس از رشد دلار: عدم تعادل بازار ارز تقصیر دولت است؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از یورونیوز؛ نرخ فروش دلار در جریان معاملات هفته کاری جاری بازار آزاد تهران بار دیگر و پس از چهار ماه از مرز ۱۳ هزار تومان عبور و تا آستانه ۱۴ هزار تومان صعود کرد. در همین حال نرخ دلار در سامانه رسمی سنا نیز از روز شنبه گذشته از مرز ۱۲ هزار تومان فراتر رفت و به نزدیکی ۱۳ هزارتومان رسید.

x1080-LRo

در واکنش به این رخداد، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که مصوبه دولت در خصوص آزادسازی تجارت مرزنشینان و ملوانان موجب افزایش تقاضای ارز شده است.

او ضمن این که خواستار اصلاح این مصوبه دولت شد، نگرانی‌های موجود در خصوص سرنوشت الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، ‍پالرمو ‍را نیز از عوامل بی‌ثباتی بازار ارز ایران قلمداد کرد.

معاملات هفته جاری بازار آزاد ارز تهران با نرخ فروش ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومانی دلار آغاز شد. این نرخ در جریان معاملات ظهر روز پنجشنبه تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت ولی سپس به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. بدین ترتیب نرخ فروش دلار آزاد طی هفته کاری جاری بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت.

در این مدت نرخ دلار در سامانه سنا نیز از ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان صعود کرد ولی طی معاملات روز پنجشنبه بار دیگر به ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان تنزل کرد.

نرخ هر دلار آمریکا بر پایه معاملات سامانه رسمی معاملات ارز توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز که از سوی بانک مرکزی ایران نظارت می‌شود، از هفته اول آذرماه گذشته تا شنبه گذشته پائین‌تر از ۱۲ هزارتومان معامله می‌شد وحتی در تاریخ ۲۱ آذرماه دلار آمریکا نرخ کمینه ۹ هزار و ۷۱۰ تومانی را نیز تجربه کرده بود.

همچنین نرخ فروش دلار آزاد در آغاز بهمن ماه ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود که در انتهای این ماه به ۱۳ هزار و۴۰۰ تومان رسید.

نرخ دلار آزاد در هفته نخست مهرماه گذشته با ثبت رکوردی تاریخی از ۱۹ هزار تومان گذشت ولی هفتاد روز بعد تا سطح ۱۰ هزارتومان کاهش یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید