رشد اقتصادی افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد

کدخبر: ۲۷۵۸۲۲
اقتصادنیوز: بانک توسعه آسیایی در تازه‌ترین گزارش اقتصادی سالانه خود پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در سال جاری میلادی در افغانستان ۲.۵ درصد خواهد بود که بالاتر از نرخ در ۲.۲ درصد سال گذشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌بی‌سی؛ در گزارش این سازمان که امروز چهارشنبه ۱۴ حمل/فروردین منتشر شده، آمده که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ به دنبال وضعیت بهتر آب و هوا، زراعت افغانستان رشد کند و قیمت مواد غذایی به دلایل بهبود زراعت پائین بماند.

بانک توسعه آسیایی همچنین پیش بینی کرده که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی افغانستان به ۳ درصد افزایش خواهد یافت.

به باور کارشناسان این بانک رشد اقتصادی افغانستان در سال گذشته میلادی به دلیل چالش‌های امنیتی، سیاسی، خشکسالی و چالش‌های اقتصادی کشورهای همسایه، پایین بوده است. پیش از این بانک توسعه آسیایی رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۸ را نیز ۲.۵ درصد پیش بینی کرده بود.

رشد اقتصادی افغانستان در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز به ترتیب ۲.۴ درصد و ۲.۵ درصد بوده که بانک توسعه آسیایی افزایش آن را "بسیار کم" و اوضاع نابسامان سیاسی و وخامت اوضاع امنیتی را بر آن اثرگذار خوانده بود.

در گزارش تازه بانک توسعه آسیایی آمده که افغانستان برای داشتن رشد درازمدت اقتصادی بر توسعه زیربناها تمرکز کند؛ شیوه‌ای که مشکلات موجود در کاهش رشد اقتصادی این کشور را حل خواهد نمود.

در این گزارش از مسایل امنیتی، عدم دسترسی کافی به منابع انرژی و حاصل دهی پایین زراعتی به عنوان مسایل موثر در رشد اقتصادی افغانستان یاد شده است.

در این گزارش برای توسعه زیربناها از سوی دولت به جلب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و حل مشکل کمبود مهارت‌ها تاکید شده است.

بانک توسعه آسیایی برای رسیدن به این هدف از دولت افغانستان خواسته منابع مالی پایدار را تامین کند و روش‌های ابتکاری را برای دسترسی بیشتر به وجوه مالی روی دست گیرد.

در گزارش یاد شده آمده که بر اساس پلان ملی زیربناها بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ افغانستان برای ساخت زیربناها سالانه حدود یک میلیارد دلار نیاز دارد.

آقای سمویل تومیوا، رئیس بانک توسعه آسیایی در افغانستان می‌گوید: "زیربناهای بهتر می‌تواند رشد اقتصادی را تقویت کند، زراعت و تجارت را نیرو بخشیده و عواید دولت را برای مصارف انکشافی افزایش دهد."

او تاکید دارد که بانک توسعه آسیایی یکی از همکاران اصلی افغانستان در راستای رشد و توسعه زیربناها است و متعهد به ادامه کمک و همکاری با افغانستان در عرصه کاهش فقر و رشد اقتصادی می‌باشد.

گزارش سالانه رشد اقتصادی افغانستان هر سال بعد از ارزیابی و تحقیق کارشناسان امور اقتصادی بانک توسعه آسیایی در آغاز سال خورشیدی منتشر می‌شود. این گزارش در نتیجه دیدارهای رو در رو با سرمایه گذاران، سیاست مداران و تجزیه اوضاع کنونی و دورنمای سیاسی این کشور ترتیب می‌شود.

روند نزولی رشد اقتصادی افغانستان در چند سال گذشته

رشد اقتصادی افغانستان

رشد اقتصادی افغانستان از ۲۰۰۱ به شدت در حال نوسان بوده است؛ از ۱.۱ در سال ۲۰۰۴ تا ۲۱ درصد در سال ۲۰۰۹.

به اساس گزارش بانک جهانی، میانگین رشد واقعی تولید ناخالص داخلی این کشور در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، ۹.۶ درصد بوده است.

اما این رشد با نزدیک شدن ۲۰۱۴، زمان خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان سیر نزولی‌ داشته است.

به اساس گزارش بانک جهانی، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۱۳ به ۱.۹ درصد و در سال ۲۰۱۴ به ۱.۳ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۱.۱ درصد افت کرد.

سازمان ملل در گزارش توسعه منابع بشری سال ۲۰۰۴ رشد ۷ تا ۹ درصدی را برای درازمدت در افغانستان ضروری دانست، اما هشدار داد که اگر این آمار به زیر ۵ درصد سقوط کند، برای ثبات افغانستان خطرناک خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید