سه عامل ریزش شاخص بورس پس از رکودشکنی‌های پیاپی

کدخبر: ۲۸۱۹۷۲
اقتصادنیوز: اقتصادنیوز: با بازگشایی تالار بورس، شاخص بازار سرمایه امروز و تا این لحظه 7652 واحد سقوط کرده است.
سه عامل ریزش شاخص بورس پس از رکودشکنی‌های پیاپی

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس امروز سه‌شنبه 1398/02/17 تا این لحظه با افت بی‌سابقه 7652 واحدی به کانال 208 هزار واحدی بازگشت که نسبت به روز گذشته 3.55 درصد افت پیدا کرده است. 

روز گذشته نیز شاخص بورس برای دومین روز متوالی در مسیر نزولی حرکت کرد و تا کانال 215 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. 

پس از رکوردشکنی‌های پیایی بورس، روز گذشته شاخص بورس یکباره 8237 واحد سقوط کرد و تا کانال 215 هزار واحدی پایین آمد. ریزشی که از 15 مهر 97 تا به امروز تکرار نشده بود و پنجمین افت سنگین تاریخ بورس را رقم زد.

اما چرا شاخص بورس آنکه مدتها روند صعودی داشت دوباره به مسیر نزولی بازگشت؟

رکودشکنی‌های پیایی 

اولین عامل بازگشت بورس به مسیر نزولی همین رکوردشکنی‌های پیایی بود که باعث موج شناسایی سود شد. شناسایی سود از سوی معامله‌گران پس از رکوردهای شکنی‌ها پیاپی از عوامل بازگشت بورس به روند نزولی است.

تصمیمات هیجانی

صعود پرشتاب اخیر شاخص باعث شده بود، افراد با پول‌های تازه وارد بازار سرمایه شود که آشنایی از بورس و بازار سرمایه ندارند. همین حرکت دسته جمعی و حضور افراد بی‌تجربه، باعث تصمیمات هیجانی خریداران می‌شود که با افت اندک شاخص شروع به فروش سهام می‌کنند و این روند هیجانی موج بیشتری پیدا می‌کند و باعث افت بیش از پیش شاخص می‌شوند. 

بازهم پای ترامپ در میان است

یکی از عوامل افت شاخص بورس اقدام تازه ترامپ برای بالا بردن تعرفه کالاهای چینی است. تصمیم تازه ترامپ باعث ریزش قیمت بعضی کالاهای جهانی مانند نفت، فولاد و فلزات رنگین می‌شود که این ریزش به دلیل وابستگی بازار ما به این کالا روی بورس هم تاثیر می‌گذارد. 

گرچه به دلیل سفر هیئت چینی به آمریکا برای مذاکره، قیمت‌ها در بازار جهانی ثابت مانده و بازار واکنشی به تصمیم ترامپ نداشته اما بازار داخلی ما از این تصمیم ترامپ بی‌تاثیر نبوده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید