سامانه نیما به بازار چند نرخی ارز تبدیل شد

کدخبر: ۲۸۲۵۴۰
اقتصادنیوز: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بازار ارزی به عنوان یک بازار ثانویه باید عملیاتی شود، بیان داشت: با ایجاد سامانه نیما بازار ثانویه شکل نگرفت، بلکه تبدیل به بازاری چند نرخی شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد لاهوتی در پاسخ به این سوال که برای توسعه صادرات غیرنفتی و الزام به توسعه صادرات در شرایط تحریم چه باید کرد، گفت: باید به  سیاست‌های اصلی نظام که جایگزین صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفت است، بیشتر توجه کرد و با درک اهمیت صادرات از تصمیمات مقطعی، لحظه‌ای و شتاب‌زده درباره تجارت خارجی خودداری کرد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها در یک بازه زمانی حداقل یک ساله و به صورت شفاف و مشخص برای فعالان اقتصادی اعلام شود، افزود: بازرگانان اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان بدانند که در چه مقطعی از سال اجازه صادرات و واردات دارند و در چه مقطعی از سال این اجازه را ندارند. 

وی بیان داشت: حمایت از صادرات و برطرف کردن مشکلاتی مانند پیمان‌سپاری ارزی، قیمت‌های پایه صادراتی و اولویت واگذاری ارز در بخش‌های غیر صادراتی و ارزان قرار گرفتن ارز  تحت عنوان قیمت‌های پایه صادراتی، تحت عنوان اولویت‌های واگذاری ارز در بخش‌های غیر صادراتی باید ساماندهی شود. 

لاهوتی با بیان اینکه بازار ارزی به عنوان یک بازار ثانویه باید عملیاتی شود، بیان داشت: با ایجاد سامانه نیما بازار ثانویه شکل نگرفت، بلکه تبدیل به بازاری چند نرخی شد. 

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت باید برخی واقعیت‌های اقتصادی از جمله تورم در اقتصاد را بپذیرد گفت: باید در همه بخش‌ها وحدت رویه داشت و در مدیریت بازار نگاهی جامع داشت و به صورت گزینشی عمل نکرد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: باید از تجربیات سال 97 استفاده کرد تا با مدیریت از شرایط سخت راحت‌تر عبور کرد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه آیا روابط اقتصادی با کشورهای همسایه می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی موثر باشد، گفت: برای توسعه صادرات با کشورهای همسایه دولت باید موضوع نقل و انتقالات مالی بین این کشورها را حل کند. 

لاهوتی اظهار داشت: اکنون برخی از صادرکنندگان ما در بازارهای عراق و افغانستان فروش ریالی دارند، در حالی که دولت ارز از آنها تقاضا می‌کند بنابراین باید راهی برای حل این مساله پیدا شود. 

وی بیان داشت: اگر دولت بتواند در کنار ارتباط گیری با کشورهای همسایه، روابط بانکی را با پول‌های ملی دو کشور ایجاد کند، قطعا می‌تواند در راستای توسعه تجارت گام‌های خوبی را بردارد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید