نرخ تورم اقلام خوراکی در برخی استان‌های محروم بیش از تهران +آمار

کدخبر: ۲۸۷۶۴۵
اقتصادنیوز: محاسبه تورم نقطه به نقطه، ماهانه و ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت نشان می‌دهد، تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در برخی استان‌های محروم به مراتب بیش از تهران و مناطق برخوردار است و این یعنی تورم، محرومین کشور را بیش از دیگران در منگنه قرار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، آمارهای ارائه شده از تغییرات شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در اردیبهشت امسال، ساکنان استان بوشهر، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به نسبت اردیبهشت سال 97 داشته‌اند و در این استان، تورم قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 103.8 درصد گزارش شده است.

«بوشهر و چهارمحال بختیاری‌» رکورددار تورم نقطه به نقطه در اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات

بر اساس این گزارش، بعد از بوشهری‌ها هم تورم نقطه به نقطه در استان‌های چهارمحال و بختیاری با 90.2 درصد و مردم استان مرکزی با 88.7 درصد، ثبت شده و این استان‌ها بیشترین تورم نقطه به نقطه را در اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات تجربه کرده‌اند.

البته در سوی مقابل هم زنجانی‌ها، قمی‌ها و همدانی‌ها قرار گرفته‌اند که به ترتیب تورم نقطه به نقطه‌ای معادل 69.8 درصد، 76.4 درصد و 76.5 درصد را در قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات اردیبهشت امسال به نسبت اردیبهشت سال قبل داشتند.

همچنین تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در تهران 81.3 درصد گزارش شده که به نسبت تورم نقطه به نقطه این اقلام در استان بوشهر، بیش از 22 درصد کمتر است.

علاوه بر این اختلاف تورم نقطه به نقطه در این بخش بین استان‌های زنجان و بوشهر، مقدار قابل توجهی است و اختلاف تورم بین این دو استان به 34 درصد می‌رسد.

«ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه» در صدر جدول تورم ماهانه اردیبهشت اقلام خوراکی

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در تورم ماهانه نیز استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه دارای بیشترین تورم بوده‌اند و به ترتیب تورمی 3.9 درصدی، 3.1 درصدی و 1.8 درصدی را به نسبت فروردین ماه داشته‌اند و در مقابل نیز بوشهری‌ها با بیشترین تورم منفی، یعنی تورم 4.8- درصدی، کمترین تورم ماهانه اردیبهشت ماه را در اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات تجربه کردند و پس از آن، استان‌های همدان با 3.1- درصد و هرمزگان با 2.7- درصد قرار گرفتند.

نکته جالب اینجا است که تورم ماهانه قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در اردیبهشت ماه امسال برای تهرانی‌ها، باز هم تفاوت قابل توجهی با استان‌های محروم ایلام و سیستان و بلوچستان دارد و این تفاوتِ تورم ماهانه بین تهران و استان ایلام، نزدیک به 5 درصد رسیده است.

همچنین اختلاف تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی و دخانیات در استان‌های مذکور، به عدد 8.7 درصد می رسد.

بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان رتبه‌های اول تا سوم کشور در تورم 12 ماهه اقلام خوراکی

همچنین آمارهای تورم 12 ماهه منتهی به اردیبهشت امسال نشان می‌دهد قیمت اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بیش از سایر استان‌ها بوده و به ترتیب تورم 61.5 درصدی، 58.1 درصدی و 54.6 درصدی در این استان‌ها ثبت شده است. این درحالی است که قیمت این اقلام در استان‌های زنجان، سمنان و کرمان به مراتب رشد کمتری طی 12 ماهه منتهی به اردیبهشت داشته و تورم 12 ماهه اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در این استان‌ها به ترتیب 42.8 درصد، 46.1 درصد و 46.1 درصد گزارش شده است.

در تهران نیز تورم قیمت خوراکی‌ها، اشامیدنی‌ها و دخانیات طی 12 ماه منتهی به اردیبهشت امسال 49.8 درصد بوده که 11.7 درصد کمتر از تورم بوشهر و 7 درصد بیش از تورم این اقلام در استان زنجان بوده است.

اختلاف تورم 12 ماهه منتهی به اردیبهشت این اقلام نیز بین استان‌های دارای بیشترین و کمترین تورم خوراکی‌ها، اشامیدنی‌ها و دخانیات، 18.7 درصد بوده است.

این اختلاف آمار نشان می دهد از یک سو، قیمت این اقلام در برخی استان‌های محروم کشور، رشد بیشتری داشته و گرانی فشار بیشتری به ساکنان این مناطق وارد کرده و از سوی دیگر، اختلاف بالای نرخ تورم در هر سه روش محاسبه حاکی از ضعف در توزیع اقلام خوراکی در کشور است که نیاز به بازنگری در این بخش را ضروری می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید