جزئیاتی از مذاکرات بانکی همتی با کره‌ای‌ها/ محافظه کاری از ترس جریمه آمریکایی‌ها

کدخبر: ۲۸۷۶۸۴
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی که یکشنبه گذشته (۱۲خرداد) به کره جنوبی سفر کرده بود، در دیدار با همتای کره ای و برخی مقامات آن کشور خواستار اقدام جدی مسئولان کره در حل مشکلات بانکی دو طرف شد.

​به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی در دیدار با رئیس بانک مرکزی کره جنوبی با اشاره به روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و کره جنوبی، از کاهش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور از سال گذشته میلادی که به طور عمده تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا بوده است، انتقاد کرد.

وی با طرح مشکلات بانکی طرفین به ویژه همکاری نکردن بانک‌های کره جنوبی در استفاده از منابع بانک مرکزی ایران، خواستار اقدام جدی مسئولان کره در حل هرچه سریع‌تر مشکلات شد.

همتی همچنین به تأثیر منفی مشکلات بانکی بر روابط دو کشور که به دلیل محافظه کاری بیش از حد طرف کره‌ای ممکن است ایجاد شود اشاره و ابراز امیدواری کرد این موضوع هرچه سریع‌تر حل شود.

محافظه کاری کره‌ای ها از ترس جریمه آمریکایی‌ها

«لی»، رئیس بانک مرکزی کره جنوبی نیز ضمن تشکر از حضور همتی از نحوه عمل بانک‌های کره‌ای که به طور عمده به دلیل نگرانی آنها به خاطر اعمال جریمه آمریکا است، ابراز تأسف و اعلام کرد همه تلاش خود را برای پیگیری و حل موضوع به کار خواهد برد.

علاقه مندی ایران برای توسعه روابط دوستانه به کره جنوبی

همتی همچنین در محل اقامت خود با معاون وزیر تجارت و انرژی کره دیدار کرد. وی از تأثیر منفی عملکرد بانک‌های کره‌ای بر حجم تجارت دو کشور گلایه و طرف کره‌ای نیز از این بابت اظهار ناراحتی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در این سفر با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و مالیه کره جنوبی نیز دیدار کرد.

«ونگ نام کی»، ضمن اعلام آمادگی برای حل مشکلات بانکی، روابط با ایران را بسیار مهم برشمرد و از بکارگیری همه تلاش خود برای حل مشکلات بانکی خبر داد.

همتی نیز با اشاره به عدم همکاری بانک‌های آن کشور برای تأمین واردات فعالان اقتصادی کشورمان، به منابع زیاد بانک مرکزی نزد آن بانک‌ها و همچنین تأثیر منفی که این رفتار در روابط دوستانه دو کشور دارد اشاره کرد و از مقام یاد شده خواست این موضوع را هرچه سریع‌تر حل و فصل کند.

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان تاکید کرد: سیاست‌های آمریکا در فشار حداکثری خود شکست خورده است و ما علاقمند نیستیم تحت تأثیر محدودیت‌های ایجاد شده از سوی آمریکا، روابط ایران و کره جنوبی آسیب ببیند و دولت ما نیز علاقمند به توسعه روابط دوستانه با کره جنوبی است.

همچنین در این دیدار، معاون نخست وزیر کره جنوبی به سیاست‌های بانک مرکزی ایران در ۱۰ ماه گذشته برای تثبیت وضعیت اقتصادی ایران به عنوان اقدامی برجسته یاد کرد.

«هونگ نام کی» تأکید کرد که ما هم از وضعیت پیش آمده در روابط بانکی دو کشور و مشکلاتی که برای صادرکنندگان کره‌ای و واردکنندگان ایرانی پیش آمده است ناراحت هستیم و با توجه به اینکه روابط ایران و کره جنوبی را بسیار مهم تلقی می‌کنیم، همه تلاش خود را برای رفع مشکل به کار می‌گیریم.

در حاشیه این دیدارها، همتی با شرکت در یک همایش مهم اقتصادی با چند نفر از اقتصاددانان شهیر معاصر نظیر «سارجنت» و «انگل» به تبادل نظر پرداخت.

بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان توسعه تجارت ایران، حجم تجارت ایران و کره در صادرات غیرنفتی در هشت ماه سال ۹۷، دو میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار بود که سهم صادرات ایران به کره ۸۵۳ میلیون دلار و صادرات کره به ایران یک میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بود.

مهمترین اقلام صادراتی ایران به کره جنوبی شامل میعانات گازی، سرب تصفیه شده، اکسیدها، اوره، آلومینیوم، روی، کنسانتره مس بود و قطعات منفصه خودرو، ماژول نمایشگر، سیستم کنترل الکترونیکی ضد قفل (ABS)، کاغذ و مقوا، قطعات یخچال و فریزر و گوشی تلفن همراه مهمترین اقلام صادراتی کره به ایران را تشکیل می‌داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید