امضا قراداد تامین واگن‌های باری بین شرکت ریلی بخش خصوصی و شرکت راه آهن

کدخبر: ۲۸۸۲۵۴
گروه بنگاهها: قرارداد شرکت ریل پرداز سیر با شرکت راه اهن بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای تامین 50 دستگاه واگن باری لبه بلند به امضا رسید.

فرهنگ طلوعی، مدیر عامل شرکت ریل پرداز سیر با اعلام این مطلب در گفت و گو با اقتصادنیوز گفت: این دومین تفاهم نامه ای بود که با شرکت راه آهن و تبع آن با سازمان بهینه سازی سوخت کشور امضا کردیم. بر اساس تفاهم نامه‌ با تولید کنندگان داخلی ، قرار است 500 واگن را به ناوگان داخلی شرکت اضافه کنیم. از این تعداد تاکنون 100 واگن تامین شده که از محل تن کیلومتر حمل توسط این واگنها، یارانه ای را که در ماده 12 تعریف شده، اختصاص می‌یابد تا تامین مالی لازم برای توسعه ناوگان را انجام دهیم.

وی افزود: تامین این 500 واگن بستگی به توانمندی واحدهای تولید واگن در کشور دارد. سال گذشته حدود یک سوم ظرفیت شرکت واگن پارس را خریداری کرده و امسال هم بنا بر این است که هرچقدر تولید کنندگان داخلی قادر به تولید باشند ، آمادگی سرمایه گذاری داشته و مشکلی  برای توسعه ناوگان نداریم.

طلوعی در ادامه گفت: برآورد ما این است که این 500 دستگاه تا پایان سال 99 توسط تولیدکنندگان داخلی در فازهای 500 تا 100 دستگاه تولید و تحویل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ریل پرداز سیر گفت: با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل ریلی دارایی محور بوده و نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیاد دارد، این موضوع حمایت‌های دولت را می طلبد تا با قوانینی مانند ماده 12 قانون رفع موانع تولید از این بخش حمایت شده و برای بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه جذابیت بیشتری ایجاد شود. 

وی افزود: ماده 12 قانون رفع موانع تولید، یکی از پیشرفته ترین قوانینی بوده که در مجلس به تصویب رسیده و سه حوزه تقویت حمل و نقل ریلی، صرفه جویی در سوخت و کاهش تصادفات جاده ای را به صورت همزمان هدفگذاری کرده است. به این صورت که به میزان سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی و میزان بار و مسافری که از جاده به ریل منتقل می‌شود و از محل صرفه جویی در سوخت بخشی به عنوان مشوق تعریف می‌شود. به این صورت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی که در حمل و نقل ریلی مشوق ایجاد میشود تا در این بخش سرمایه گذاری انجام دهند.

وی افزود: تقریبا در دنیا  کشوری نیست  که کالا در فواصل بالای هزار کیلومتر را با جاده حمل کنند.در کشورهای اروپایی که فواصل حدود 500 کیلومتر را نیز با حمل و نقل ریلی و ترکیبی حمل می‌شود. متاسفانه در کشور ما با توجه ارزان بودن سوخت، خیلی این موضوع توجیه پیدا نمی کند و حجم بسیار زیادی از سوخت را در حمل جاده ای بی رویه مصرف می‌کنیم که به سرمایه های کشور آسیب می‌زند. 

طلوعی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی گفت: حمل و نقل ریلی نسبت به جاده ای حدود یک ششم سوخت مصرف می‌کند در عین که اینکه توانمندی حمل بارهای حجیم را دارد و آسیب کمتر به زیرساخت‌های حمل و نقل کشور وارد می‌کند. وقتی یک قطار باری تشکیل میشود معادل 150 دستگاه کامیون، بار حمل می‌کند که با درنظر گرفتن خطرات انسانی که این تعداد کامیون ایجاد می‌کند، این موضوع برجسته تر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید