احتمال سرریز ترافیک با طرح جدید

کدخبر: ۲۹۰۱۱۷
اقتصادنیوز: در حالی که برخی از کارشناسان شهری احتمال تشدید بار ترافیک در برخی از ایام سال تحت‌تاثیر حذف طرح زوج و فرد و اجرای نسخه دوم طرح ترافیک جدید تهران را مطرح کرده‌اند محاسبه احتمالات و مقایسه شرایط جدید و پیشین نشان‌دهنده ضعیف بودن این احتمال است.
احتمال سرریز ترافیک با طرح جدید

به گزارش اقتصادنیوز، 

در نسخه دوم طرح جدید ترافیک پایتخت که قرار است از شنبه پیش‌رو اجرایی شود، طرح زوج و فرد به کلی حذف و به این محدوده، حلقه دوم طرح ترافیک اطلاق می‌شود که تردد در آن طی ۲۰ روز غیرمشخص در هر فصل برای هر خودرو رایگان است و بیش از این مقدار مستلزم پرداخت عوارضی معادل ۵۰درصد عوارض تردد در حلقه اول یا همان محدوده طرح ترافیک است. حذف محدودیت تردد بر اساس شماره پلاک این نگرانی را در میان برخی از کارشناسان شهری ایجاد کرده که تردد همزمان پلاک‌های زوج و فرد در برخی از روزهای سال می‌تواند موجب افزایش بار تردد و تشدید ترافیک در بزرگراه‌های شهر شود؛ کمااینکه تاکنون در هر روز کاری از هفته نیمی از خودروهای پلاک تهران (حدود ۲ میلیون خودرو) امکان تردد در حلقه دوم طرح ترافیک را داشتند، اما از این به بعد تمام چهار میلیون خودرو یا بخش زیادی از آنها بدون محدودیت پلاک ممکن است همزمان در یک روز مشخص که شرایط جوی نامساعد است یا به هر دلیل دیگری، تصمیم به ورود با خودرو به محدوده مرکزی شهر بگیرند. 

این اتفاق البته در زمان اجرای نسخه پیشین یعنی طرح زوج و فرد نیز وجود داشت و ممکن بود نیمی از خودروهای تهران در یک روز مشخص که با پلاک خودروی آنها همخوان بوده، تصمیم به ورود رایگان به محدوده زوج و فرد داشته باشند؛ موضوعی که کارشناسان و مدیران شهری از آن به‌عنوان «سرریز ترافیک» یاد می‌کنند. اما تجربه اجرای ۱۴ ساله طرح زوج و فرد نشان داد هیچ‌گاه تعداد تقاضای ورود به این محدوده بیش از ۷۰۰ هزار خودرو نبوده است.  با این حال در شکل فعلی طرح زوج و فرد که به زودی لغو خواهد شد، احتمال تقاضای تردد در محدوده ترافیک حداکثر به میزان ۲ میلیون خودرو در هر یک از روزهای کاری فصل وجود داشت، اما در نسخه جدید که از هفته آینده اجرا می‌شود، این احتمال برای تقاضای ورود همزمان ۴ میلیون خودرو اما فقط در ۲۰ روز از هر فصل وجود دارد. به این ترتیب تعداد روزهایی که احتمال سرریز ترافیک دارد، کاهش یافته است. از سوی دیگر رواج استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب سبب می‌شود شهروندان در انتخاب روزهایی که می‌توانند به شکل رایگان وارد محدوده حلقه دوم شوند، دقت مضاعف داشته باشند و مسلما ترجیح می‌دهند از این امتیاز در روزهایی که بار ترافیک کمتر است استفاده کنند. بنابراین ارزیابی ترافیک قبل از تردد رایگان در محدوده مرکزی شهر نیز خود نوعی بازدارندگی از سرریز احتمالی ترافیک به دنبال دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید