استخراج یک بیت کوین در ایران چقدر درآمد ایجاد می‌کند؟

کدخبر: ۲۹۱۵۱۸
اقتصادنیوز: در حالیکه اعتراض ها نسبت به استفاده از برق ارزان قیمت برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بالا گرفته است، بلومبرگ در گزارشی به حواشی رخ داده در این خصوص پرداخت.
استخراج یک بیت کوین در ایران چقدر درآمد ایجاد می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حالا نه در تهران که در جای جای ایران اخباری در خصوص شناسایی اماکن استخراج بیت کویین بر خروجی رسانه ها قرار می گیرد. در تازه ترین اتفاق دادگستری یزد اعلام کرده است دو محل استخراج ارز دیجیتال یا بیت کوین در استان یزد کشف و پلمپ شد. این دو محل از بزرگترین اماکن استخراج غیر قانونی بیت کوین بوده اند. متخلفان برای این اقدام از پوشش دو کارخانه تعطیل شده استفاده می کردند تا به این طریق از برق صنعتی تعرفه دار بهره ببرند.  

برق ارزان قیمت یکی از مهمترین مولفه ها در استخراج بیت کوین است.  

این عملیات غیر قانونی در حالی فراگیر شده است که ایران تولید ارز دیجیتال را ممنوع کرده و تاکید دارد ارز مختص به ایران در مرحله تولید است. وزارت نیرو نیز واکنش هایی رسمی به استخراج کنندگان بیت کوین داشت. گفته می شود افزایش ۷ درصدی مصرف برق ناشی از افزایش فعالیت استخراج کنندگان بیت کوین است. پیش تر اما یک خبرگزاری مدعی شده بود که حتی چینی ها به واسطه برق ارزان در حال استخراج بیت کوین در ایران هستند.  

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل توانیر نیز در واکنش به این اتفاقات گفته است: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم! برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند می‌بایست تا حدود ۲۵۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم. »

حائری گفت: «اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود. »

 حالا اما بلومبرگ در گزارشی ماجرای استخراج بیت کوین در ایران را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش آمار و ارقامی برای شفاف شدن انچه در این میان رخ می دهد مورد اشاره قرار گرفته است.  

بلومبرگ در گزارش خود تاکید کرده است : تولید هر بیت کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال.

یارانه هر کیلووات برق ۵۰۰۰ ریال است یعنی تولید یک واحد بیت کوین حدود ۳۵۰ میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود ۲۷۰۰ دلار.

بیت کوین ۱۱۷۷۰ دلار در ایران در روز جمعه معامله شد که ۳۸ درصد در همین ماه و بیش از ۲۰۰ درصد بصورت سالانه افزایش داشت. بر این اساس استخراج هر واحد بیت کوین ۸۳۰۰ دلار یا به عبارتی ۱۰۸ میلیون تومان در ایران درآمد دارد.

وزارت نیروی ایران قصد دارد تعرفه ای خاص برای استخراج کنندگان بیت کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود. برق بسیاری مزارع تولید ارز دیجیتال در سراسر کشور قطع شده و دستگاه های استخراج بیت کوین توسط مقامات مصادره شده اند.

این خبرگزاری مدعی شده است ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به ارزهای مجازی روی آورده اند. این تحریم‌ها دسترسی آنها را به ارز کم کرده است. بانک مرکزی ایران استفاده از ارزهای مجازی را در معاملات سال گذشته منع کرد و اعلام کرد نگران پولشویی و جرائم مالی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید