جریان ورود مجلس به واگذاری پرسپولیس و استقلال

کدخبر: ۲۹۴۱۱۳
اقتصادنیوز: در حالیکه مجلس در بودجه امسال دولت را موظف کرده که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از طریق فرابورس عرضه شوند، این دو باشگاه شرایط پذیرش در فرابورس را ندارند که رئیس سازمان بورس در این زمینه از مجلس خواسته در این بند از لایحه تجدیدنظر کند و الزام عرضه در فرابورس را بردارد، البته مجلس، طبق قانون بودجه مصر است این دو باشگاه از طریق فرابورس عرضه شوند.
جریان ورود مجلس به واگذاری پرسپولیس و استقلال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته بعد از اینکه مصوبه جدید هیأت وزیران داده شد مقدمات واگذاری این دو باشگاه را شروع کرد. در ابتدا برای بررسی و قیمت‌گذاری دو باشگاه نیاز به صورت‌های مالی حسابرسی شده بود که با مقداری تأخیر به سازمان خصوصی‌سازی داده شد.

این طور که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشکالاتی دارد اما از سال ۱۳۹۳ وضعیت صورت‌های مالی بسیار بهتر شده است.

به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان در سال ۱۳۹۷ صورت‌های مالی را به کارشناسان رسمی دادگستری داده و مراحل قیمت‌گذاری را شروع کرد و تا مراحلی هم پیش رفتند اما بعد از مدتی مشخص شد که این دو باشگاه قرار نیست از طریق مزایده به فروش برسند. یعنی بعد از مصوبه دولت در قانون بودجه سال ۱۳۹۸، در این قانون با صراحت اعلام شده که واگذاری باید از طریق فرابورس انجام شود.

در این زمینه جعفر سبحانی - مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ورود به فرابورس شرایطی دارد و بنگاهی که می‌خواهد در فرابورس عرضه شود باید آن شرایط را رعایت کند. مثلاً بنگاه باید سهامی عام باشد و وضعیت بدهی‌ها و افزایش سرمایه‌اش مشخص شود. سازمان خصوصی‌سازی هم روی این موضوع تاکید دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان بورس که گفته بود که "مجلس به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک کند"، گفت: از این گفته برداشت می‌شود که ورود سرخابی‌ها به فرابورس بدون رعایت شرایط اولیه توسط این دو باشگاه ممکن نیست، چرا که جلسه‌ای مشترک بین مجلس، نماینده سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس برگزار و در آنجا مطرح شد که مصوبه مجلس اصلاح شود و حالت الزام برای عرضه در فرابورس برداشته شود. نظر برخی از مجلسی‌ها این بود که دولت لایحه بدهد، البته ظاهراً نظر دولت این است که مجلس خود طرحی دهد و این بند بودجه اصلاح شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: مجلس مصر است که این دو باشگاه از طریق فرابورس عرضه شوند اما در عین حال اینکه اینها در فرابورس می‌توانند پذیرش شوند یا خیر خود مسئله‌ای دیگر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید