۶۵ درصد زنان تحصیلکرده بیکارند

کدخبر: ۲۹۴۷۱۶
اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران از مجموع ۹۳۲ هزار نفر از زنان بیکار جامعه، ۶۵ درصد دارای تحصیلات عالیه هستند که نشان می‌دهد با وجود سرمایه‌گذاری نظام آموزشی کشور، بازار کار از وجود آنها بهره لازم را نبرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رضا وفایی یگانه اظهار کرد: با وجود آنکه طی چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری زیادی با هدف افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی برای توانمندسازی نیروهای کار صورت گرفته است اما آمارها نشان می‌دهد که بازار کار به اندازه لازم از این سرمایه‌های عظیم بهره‌برداری نکرده است.

وی با اشاره به نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران از بهار سال ۱۳۹۸، گفت: بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار ۴۰.۶ درصد بوده و این شاخص اولین شاخص هشدار دهنده در بازار کار کشور که به منزله عدم انگیزه سرمایه‌های انسانی جهت ورود به بازار کار است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پایین بودن شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در بسیاری موارد موجب پایین نشان دادن نرخ بیکاری شده است، افزود: نرخ بیکاری صرفا به دلیل عدم تقاضای نیروی کار در بازار کار و نه به واسطه شاغل شدن افراد کاهش یافته است.

وفایی یگانه، سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، یک میلیون و ۱۹۰ هزار نفر معادل ۴۰.۳ درصد از بیکاران کشور دارای تحصیلات عالی هستند و در بین ۹۳۲ هزار نفر از بیکاران زن، ۶۵ درصد آنها تحصیلات عالیه دارند این امر نشان می‌دهد با وجود آنکه از سوی نظام آموزشی کشور سرمایه‌گذاری بسیاری جهت توانمندسازی آنها صورت گرفته بازار کار از وجود آنها بهره لازم را نبرده است.

وفایی یگانه خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی نرخ بیکاری در کنار شاخص سهم اشتغال ناقص و نسبتی از افراد شاغل که کمتر از ۴۴ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان کار بیشتری هستند، تصویر بهتری از وضعیت بیکاری در بازار کار را نشان می دهد.

این کارشناس اقتصادی سهم اشتغال ناقص در بهار سال ۱۳۹۸ را ۱۰ درصد ذکر کرد و گفت: حدود ۱۹.۷ درصد از کل جمعیت فعال کشور یا بیکار بوده و یا با وجود اشتغال در بازار کار خواهان کار بیشتر هستند؛ همچنین بر اساس آمار تعداد افراد شاغل با اشتغال متعارف و معادل ۴۴ ساعت کار در هفته حدود ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار نفر بوده که اگر این عده را شاغل واقعی محسوب کنیم حدود ۴۲ درصد افراد فعال جامعه، یا بیکار هستند یا اینکه اشتغال ناقص دارند که نشان می‌دهد از نیروی کار جامعه به شکل مطلوبی استفاده نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه نیروی کار انسانی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی به شمار می‌رود، گفت:در حال حاضر میزان بهره‌وری نیروی کار در دنیا روبه افزایش است و این مساله در سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار گرفته است؛ بر همین اساس بر رویکرد توسعه کارآفرینی و مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، تقویت تولید و توانمندسازی نیروی کار تاکید شده است.

به گزارش ایسنا، نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران در بهار سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر شاغل و ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر بیکار بوده‌اند. بر  اساس این گزارش،  ۹۳۲ هزار و ۸۸۱ نفر از جمعیت بیکار کشور در بهار ۱۳۹۸ را زنان و دو میلیون و ۲۳ هزار ۸۰۶ نفر را مردان تشکیل داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید