بدهی جهان از ۲۴۶ هزار میلیارد دلار گذشت

کدخبر: ۲۹۴۷۴۹
اقتصادنیوز: بدهی کشورهای نوظهور با رسیدن به رقم ۶۹ تریلیون دلار، رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بانک تسویه بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه نخست امسال میزان بدهی کشورهای جهان با ۳ تریلیون دلار افزایش به رقم بی سابقه ۲۴۶ تریلیون دلار رسیده است. بخش بزرگی از این افزایش مربوط به اتخاذ سیاست‌های انبساطی توسط برخی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان بوده است که شرایط را برای استقراض آسان‌تر کرده است.

تا پایان نخستین فصل سال ۲۰۱۹، میزان بدهی‌ها ۳.۲ برابر کل تولید ناخالص داخلی جهان بوده است. آمریکا با ۶۹ تریلیون دلار بدهی در بخش دولتی و خصوصی، بدهکارترین کشور جهان است. بدهی کشورهای نوظهور نیز به ۶۹ تریلیون دلار رسیده که ۲۱۶ درصد بزرگ‌تر از کل تولید ناخالص داخلی آنها است.

این مؤسسه با اشاره به این که حدود ۱۵ درصد کل بدهی‌های جهان مربوط به چین است افزود که با وجود تلاش‌های دولت برای محدود کردن چرخه بدهی در این کشور، حجم بدهی‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان به ۴۰ تریلیون دلار رسیده است.

بدهکارترین کشورهای جهان کشورهای ثروتمند و توسعه یافته‌تر هستند. بیش از نیمی از بدهی‌های جهانی مربوط به سه کشور آمریکا، چین و ژاپن است که سه اقتصاد نخست جهان از نظر تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۰۱، آمریکا در بین ۱۶۹ کشور در رتبه ۹۳ بدهکارترین کشورها به نسبت اندازه اقتصاد خود در رده بندی صندوق بین‌المللی پول بود. به دلیل ترکیب عوامل مختلفی نظیر رکود سال ۲۰۰۱، آغاز بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۷، چندین مرتبه کاهش قابل توجه نرخ مالیات در اوایل دهه ۲۰۰۰ که منجر به ایجاد رشد مورد انتظار نشد و دو جنگ پرهزینه، در سال ۲۰۰۸ میلادی، آمریکا از بین ۱۸۴ کشور، بیست و سومین کشور بدهکار دنیا بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید