جزئیاتی از توافق ۱۳بندی بانک مرکزی با گمرک و وزارت صنعت

کدخبر: ۲۹۵۱۲۷
اقتصادنیوز: معاون گمرک جزئیات توافق ۱۳ بندی گمرک با بانک مرکزی و وزارت صنعت برای کاهش رسوب کالا در بنادر و تسهیل واردات را تشریح کرد و گفت: اجرای این توافق منتظر تایید و ابلاغ وزیر اقتصاد است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مهرداد جمال ارونقی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه در ۲۰ و ۲۱ تیرماه با همراهی سازمان‌های دیگر دخیل در تجارت از بندر شهید رجایی بازدید کردیم، اظهار داشت: رئیس جمهور در دوم تیرماه دستوری مبنی بر تشکیل کمیته‌ای به ریاست وزیر اقتصاد برای بررسی رسوب کالا در بنادر و رفع مشکلات و ترخیص سریع کالا صادر کرد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: در آن مقطع از سوی وزارت راه و شهرسازی ۱۰۲ هزار کانتینر به عنوان رسوب کالا اعلام شد در حالی که این میزان اعلام شده به دلیل تعریف متفاوت وزارت راه از رسوب کالا بود. در واقع وزارت راه تعریفی دارد که اگر کالایی در حال تخلیه از کشتی است نیز رسوب عنوان می‌شود.

ارونقی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت ۳.۵ میلیون TEU کانتینر بندر شهید رجایی، میزان موجودی فعلی ۶۶ هزار TEU کانتینر است که در مقایسه با موجودی بندر شهید رجایی در سال‌های گذشته، بیانگر عدم وجود معنادار کالا به عنوان رسوب در بندر مذکور است. آنچه به عنوان رسوب کالا گزارش شده در اصل میزان موجودی نرمال کالا در بندر مذکور است.

وی با بیان اینکه مقرر شد وزارت راه در این تعریف تجدیدنظر کند، گفت: در عین حال، پیش از حضور وزیر اقتصاد، جلساتی به همراه نماینده بانک مرکزی با فعالان اقتصادی داشتیم و صورتجلسه ای به همراه وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک در ۱۳ بند ارائه شد.

وی تصریح کرد: البته در حال حاضر، ۱۳ بند تصویب شده هنوز ابلاغ نشده و با نظرات وزیر اقتصاد ارائه می‌شود.

جزئیات توافق ۱۳ بندی بانک مرکزی با گمرک و وزارت صنعت در زمینه واردات

ارونقی به تشریح ۱۳ بند تصویب شده پرداخت و اظهار داشت: مقرر شد ترانزیت کالاهای گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد ممنوع باشد و همچنین کالاهای غیر گروه ۴ در صورتی که معاف از ثبت سفارش موضوع تصویب نامه ۱۱۸۸۷۵ مورخ ۱۱ آذرماه ۹۷ باشد، به مقصد مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش نداشته باشند.

وی تاکید کرد: در عین حال، یکی دیگر از بندهای مصوبه حاکی است برای ترانزیت کالاهای غیر گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد در صورتی که کالا جزو ردیف کالاهای معاف از ثبت سفارش نباشد، ثبت سفارش از نوع ورود به مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی کافی است و نیاز به ثبت سفارش دیگری ندارد.

معاون گمرک ایران اظهارداشت: از بندهای دیگر مصوبه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرکات است که نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی دارد؛ برای تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه‌ای با منشأ ارز حاصل از صادرات نیز مقرر شد سقف و سابقه برای بازرگانان متقاضی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید در نظر گرفته نشود و الزام به قرارداد با واحد تولیدی ضرورت ندارد.

وی افزود: بحث بعدی که مطرح است اینکه قبل از تحریم‌ها در اجرای قانون مقررات صادرات و واردات به عنوان نمونه ابزاری در اختیار گمرک بود که می‌شد نسبت به ترخیص بدون ثبت سفارش اقدام کرد. ملاحظه بانک مرکزی و وزارت صنعت این است که حتماً باید ثبت سفارش و یا ثبت آماری صورت بگیرد.

جمال ارونقی گفت: در این زمینه مقرر شد برای واردات کالاهای موضوع بند یک ماده ۳۸ از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بندهای مصوبه ۳ دستگاه گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی درباره ضایعات مناطق است که امکان ورود به کشور را ندارد و این قبیل اقلام در گمرکات دپو شده و اجازه ترخیص ندارد. طبق مصوبه جدید وزارت صمت مکلف شد یک بند ذیل بند ۹ ماده ۳۸ آئین نامه مقررات و صادرات بدون انتقال ارز تحت عنوان ضایعات خارج شود، ایجاد کند.

جمال ارونقی تاکید کرد: در مصوبه دیگری، کالاهایی که در کنار کالای اصلی به عنوان مجانی، هدیه یا اقلام بسته بندی به صورت غیرمتعارف ارسال می‌شود، باید به ثبت سفارش کالای اصلی اضافه شود و وزارت صمت باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: در بند ۷ مصوبه مقرر شد صورتجلسه ۲۷ اسفند ۹۷ گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت تا نیمه مردادماه سال جاری عملیاتی شده و ارتباط ثبت سفارش با گمرک قطع شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید