لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح ۶ هفته اخیر

کدخبر: ۲۹۹۴۳۵
اقتصادنیوز: تغییر نرخ بهره وام بین بانکی در ترکیه باعث ریزش لیر شد.
لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح ۶ هفته اخیر

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛  بانک مرکزی ترکیه روز گذشته اعلام کرد نرخ بهره بازپرداخت وام بین بانکی در این کشور افزایش و ذخایر بانکی مورد نیاز در نزد این بانک نیز بیش‌تر خواهد شد. در حال حاضر بدهی‌های مبتنی بر لیر به نرخ رشد سالانه پایه پولی بانک‌ها مرتبط است و وام های ارزی شامل قانون جدید نخواهند بود.

این تصمیم بانک مرکزی ترکیه با هدف افزایش انعطاف‌پذیری بانک مرکزی در حمایت از ثبات مالی کلان اتخاذ شده است.

ماه اوت سال گذشته لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید و هر دلار به ازای ۷.۲۲ لیر مبادله شد. با این حال پس از بهبود مناسبات آنکارا و واشنگتن و برخی اصلاحات ساختاری، ارزش لیر بار دیگر تقویت شد. اکنون فعالان اقتصادی نگران‌اند که دخالت دولت در سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی باعث از دست رفتن دستاوردها شود.

اما در واکنش به تصمیم جدید بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر در برابر دلار ۱.۳ درصد کاهش یافت و هر دلار آمریکا در معاملات امروز صرافی‌های استانبول به ازای ۵.۶۹۱۶ لیر مبادله شد. لیر در برابر سایر ارزها نیز نزولی بود به گونه‌ای که هر یورو به ازای ۶.۳۰۴۸ لیر و هر پوند به ازای ۶.۸۸۱۱ لیر مبادله شد.

کالوم پیکرینگ، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک برنبرگ سوئیس گفت: لیر ترکیه در صورت تداوم روند نامطمئن سیاست‌گذاری‌های مالی و پولی در این کشور می‌تواند با تکانه‌های بیشتری مواجه شود. از دید اقتصادی، ترکیه، جای مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست؛ هرچند که موقعیت جغرافیایی ممتازی در اتصال آسیا و اروپا به یکدیگر دارد.

برخلاف بازار ارز، بورس استانبول از این تصمیم بانک مرکزی استقبال کرد به گونه ای که شاخص "بیست ۱۰۰" بورس این شهر با افزایش ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۹۵ هزار و ۲۸۶.۱۸ واحد به کار خود خاتمه داد. حجم کل معاملات امروز شاخص بورس استانبول ۵.۴ میلیارد لیر ( ۹۵۹ میلیون دلار ) بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید