تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن

کدخبر: ۲۹۹۷۴۳
اقتصادنیوز: در طرح ملی مسکن متقاضیان می‌توانند زمین‌های خود را برای ساخت ارائه دهند و تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرح  اقدام ملی مسکن به عنوان مهم‌ترین طرح مسکنی وزارت راه و شهرسازی چند ماهی است که مطرح شده و مقرر شد در این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب باز آفرینی شهری و مسکن روستایی و شهری ساخته شود.

بنیاد مسکن هم به عنوان مهم‌ترین ستون بخش مسکن در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و روستا‌ها قرار است  مسئولیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را بر عهده بگیرد. در همین رابطه با اباذر جابری مدیر کل مرکز برنامه ریزی و تحقیقات مسکن بنیاد مسکن گفت و گو انجام شده که به شرح زیر است.

اباذر جابری مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در چند ماه گذشته از طرف وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است، گفت: مقرر شده در قالب این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های مختلف ساخته شود و سهمیه بنیاد مسکن برای ساخت این واحد‌ها ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است.

او ادامه داد: مقرر شده این ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با اولویت شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ساخته شود و در این طرح تمامی شاخص‌ها و سهمیه شهر‌ها مشخص شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن بیان کرد: در ارزیابی‌های صورت گرفته تمامی شهر‌ها از لحاظ کمی و کیفی بررسی شده و تا به امروز یک هزار و ۲۲۵ شهر برای ساخت این واحد‌ها مشخص شده و به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

جابری بیان کرد: این طرح قرار است در سطح ملی و کشوری ساخته شود به همین دلیل ۳۱ استان کشور در این طرح مشخص شده و تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این طرح هم ارزیابی شده است.

او با بیان اینکه ساخت این واحد‌ها برای متقاضیانی که تا به امروز واحد مسکونی نداشته‌اند در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از اولویت‌های اجرای این طرح مربوط به متقاضیانی است که دارای زمین هستند به طوری که این طرح در قالب ارایه تسهیلات بانکی به خود مالکان به اجرا در خواهد می‌آید.

اعطای تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی

مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن بیان کرد: در اجرای این طرح متقاضیان می‌توانند زمین‌های خود را برای ساخت این واحد‌ها در اختیار مجریان این طرح قرار دهند و تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کنند.

جابری با بیان اینکه در اجرای این طرح متقاضیان باید ۳ شرط لازم را داشته باشند، گفت: متقاضی باید فاقد مسکن و سرپرست خانوار باشد و ۵ سال اخیر در شهر مورد تقاضا سکونت داشته باشد در این صورت می‌تواند در این طرح ثبت نام کند البته اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که دارای زمین باشند.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون سهمیه و تعداد متقاضیان به دولت اعلام شده و در خصوص متقاضیان فاقد زمین و مسکن، وزارت راه و شهرسازی باید از طریق سازمان ملی و زمین و مسکن اراضی مورد نیاز را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن به تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در این طرح تمامی واحد‌ها در قالب مشارکت متقاضیان و سازندگان در زمین‌های واقع در محدوده شهر‌ها با امکانات زیرساختی و روبنایی ساخته می‌شود در نتیجه سعی بر این شده است که مشکلاتی که در برخی از پروژه‌های مسکن مهر برای متقاضیان ایجاد شده بود در این طرح برطرف شود.

جابری با بیان اینکه متوسط تسهیلات پرداختی ۷۵ میلیون تومان است گفت: پرداخت این تسهیلات متناسب با موقعیت و محل پروژه تغییر می‌کند و ما سقف تسهیلات در نظر گرفته را ۱۰۰ میلیون تومان برآورد کرده‌ایم که ممکن است در برخی از پروژه‌ها کمتر از ۷۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند و در برخی از پروژه‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه سود سالانه این تسهیلات ۱۸ درصد و در طول ۲ سال دوره ساخت متناسب با پیشرفت فیزیکی و در ۴ مرحله به متقاضیان پرداخت می‌شود، گفت: پس از اتمام پروژه و در قالب فروش اقساطی بازپرداخت این تسهیلات آغاز می‌شود و مدت بازپرداخت این تسهیلات هم ۱۰ سال است.

ساخت ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرستان های استان تهران

مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه سهمیه استان تهران ۸ هزار و ۵۰۰ واحد در نظر گرفته شده است، گفت: در این طرح سهمیه شهر‌ها با اولویت شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر را متناسب با متقاضیان آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

جابری با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه آباد بنیاد مسکن در این طرح ثبت نام کنند گفت: ثبت نام از ابتدای شهریور ماه آغاز می‌شود و اولین استان در نظر گرفته شده به صورت پایلوت هم استان کرمان است و سایر استان‌ها هم به صورت مرحله‌ای می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. برآورد‌های اولیه برای اراضی در نظر گرفته شده این طرح مشخص شده، اما نیاز کامل اراضی هنوز مشخص نشده است.

او با اشاره به اینکه این طرح بر اساس تقاضا محور برنامه‌ریزی شده است، گفت: بر اساس تعداد متقاضیان واجد شرایط ثبت نام شده سهمیه هر استان مجددا بررسی و تصحیح می شود تا بر اساس آن نسبت به تعیین میزان اراضی مورد نیاز و تسهیلات اقدام شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی مسکن می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور داشته باشد، گفت: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز یک ساله بازار مسکن را تأمین می‌کند در نتیجه با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بخش زیادی از مشکل کمبود مسکن در کشور برطرف می‌شود.

حق‌شناس معاون بنیاد مسکن چندی پیش گفت: سامانه طرح ملی مسکن مراحل پایانی را طی می‌کند و قرار است طرح ملی مسکن اوایل شهریورماه یعنی یکی دو هفته دیگر به صورت آزمایشی در کرمان آغاز شود. طرح ملی مسکن بعد از ۱۰ روز از تاریخ اجرای آزمایشی قرار است به دیگر استان‌های کشور برسد.

وی افزود: مراحل ثبت‌نام طرح ملی مسکن به این شکل است که بعد از ثبت‌نام اولیه متقاضیان، فرآیند پایش افراد کمتر از یک ماه طول خواهد کشید. با این تفاسیر ثبت‌نام طرح ملی مسکن طبق برنامه‌ریزی قرار است از شهریورماه شروع شده و در مهرماه تکمیل شود.

چطور در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنیم؟

حق‌شناس تصریح کرد: متقاضیان طرح ملی مسکن به دو دسته تقسیم شده‌اند. اگر می‌خواهید در این طرح ثبت‌نام کنید بستگی به این دارد که خودتان زمین برای ساخت و ساز دارید یا نه. اگر زمین خالی داشته باشید و بخواهید خانه خود را در آن بسازید، بنیاد مسکن به شما تسهیلات ساخت و مجوز برای ساخت خانه می‌دهد. حالت دیگر وقتی است که شما زمین برای ساخت و ساز ندارید، در چنین حالتی بنیاد ملی مسکن، زمین مورد نیاز را از اراضی دولتی که در اختیار طرح ملی مسکن قرار گرفته تامین می‌کند.

شرایط تسهیلات طرح ملی مسکن چگونه است؟

حق‌شناس اظهار کرد: کسانی که در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند، باید همان اول کار یک هزینه جزئی پرداخت کنند. بعد از نهایی شدن ثبت‌نام، متقاضیان طرح ملی مسکن باید مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند از تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی استفاده کنند. البته آنطور که معاون بنیاد مسکن می‌گوید، دهک‌های اول و دوم یعنی اقشار کم‌درآمد که شامل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند، نیازی به سپرده‌گذاری اولیه برای دریافت تسهیلات مسکن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی ندارند.

وی ادامه داد: تسهیلات طرح ملی مسکن در قالب تسهیلات خرید و هم در قالب تسهیلات ساخت پرداخت می‌شود. آن‌هایی که خودشان زمین دارند می‌توانند به صورت انفرادی تسهیلات بگیرند و شروع به ساخت خانه کنند. آنطور که معاون بنیاد مسکن می‌گوید، تسهیلات ساخت در زمین‌های دولتی که به طرح ملی مسکن سپرده شده، در اختیار انبوه‌سازان دارای صلاحیت قرار می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید