خودرویی که جایگزین پرفروش ترین و ارزان ترین خودروی ایران خواهد شد

کدخبر: ۳۰۰۰۳۲
اقتصاد نیوز: اخیرا خبرهایی مبنی بر توقف شماره‌گذاری و تولید پراید منتشر شده است، اما اگر واقعا دوران تولید این خودرو پرفروش به پایان برسد، کدام خودروها جایگزین پراید خواهند بود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، توقف تولید پراید خبر جدیدی محسوب نمی‌شود و طی سال‌های اخیر در خصوص اینکه دوران این خودرو به اتمام رسیده است و باید تولید‌ آن متوقف شود، خبرهای زیادی را شنیده‌ایم، اما اگر سرانجام تولید این خودرو متوقف شود، چه خودروهایی جایگزین پراید خواهند بود، با توقف تولید این خودرو کدام خودرو لقب ارزان‌ترین خودرو بازار را از آن خود خواهد کرد؟

پراید برای نخستین بار در سال 1372 به بازار عرضه شد، اما در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد این خودرو بتواند لقب پرفروش‌ترین خودرو ایرانی را به خود اختصاص دهد. در آن زمان اینکه خودرو پراید معروف به پوست پیازی بتواند جایگزین پیکان شود، قابل تصور نبود، اما این خودرو طی چند سال به خودرو محبوب خانواده‌های ایرانی تبدیل شد. در ادامه به تاریخچه پراید نگاه کوتاهی می‌اندازیم.

نحوه شکل‌گیری ایده پراید

کمپانی فورد آمریکا و مزدای ژاپن صاحب ایده اولیه پراید هستند. در حقیقت این خودرو همان مزدا 121 محسوب می‌شود که در ابتدا در کشور ژاپن به مرحله تولید رسید و سپس با نام فورد فستیوا در بازارهای آمریکای شمال عرضه شد. با وجود استقبال زیاد از این خودرو، سازمان امنیت بزرگ‌راه‌های آمریکا از تولید آن جلوگیری کرد. در سال 1986 لقب ناامن‌ترین خودرو آمریکا را به مزدا 121 یا همان فورد فستیوا اختصاص دادند. سرانجام مدل اولیه پراید در سال 1987 به کیا موتورز رسید و این شرکت کره‌ای تولید رسمی و انبوه آن را شروع کرد.

پراید در سال 1372 شمسی از کره به بازار ایران راه پیدا کرد. در سال 2000 تولید پراید توسط کیاموتورز در کره جنوبی متوقف شد و در سال 2001 لیسانس این خودرو به صورت رسمی به سایپا به فروش رسید. شرکت سایپا طی این سال‌ها خودرو پراید را در مدل‌ها نسیم مدل هاچ‌بک، صبا مدل سدان، سایپا 132، سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 151 به تولید رساند. با توجه به کم هزینه و کم مصرف بودن، پراید در زمان کوتاهی به فروش زیادی رسید.

خودرو پراید در شرایطی لقب پرفروش‌ترین خودرو ایران را از آن خود کرده است که رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران در سال 1392 اعلام کرد این خودرو در کشته‌شدگان سرنشینان خودرو رکورددار است. طبق گزارش‌هایی که در خصوص ارزیابی کیفی خودروهای داخلی منتشر شده است، این خودرو به دلیل کسب یک ستاره از 5 ستاره کیفی به عنوان بی‌کیفیت‌ترین خودرو ایرانی محسوب می‌شود.

پراید بازنشسته می‌شود

با توجه به ناامن‌بودن پراید بسیاری از مسئولان و مردم نسبت به ادامه تولید این خودرو اعتراض کردند. البته مقرر شده بود پس از اینکه دوران پیکان به اتمام رسید، تولید پراید هم به پایان برسد و تندر 90 جایگزین این دو خودرو شود، اما چنین برنامه‌ای انجام نشد و حتی برخی تیبا را جایگزین پراید می‌دانستند، اما این امر نیز تحقق نیافت و پراید همچنان در شرکت سایپا تولید و به بازار عرضه شد.

پس از این برنامه‌ها بارها مسئولان اعلام کردند که با توجه به دلایل مختلف باید تولید پراید متوقف شود. اخیرا نیز سرهنگ کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد خودرو سواری پراید در سال 1399 شماره‌گذاری نخواهد شد. وی افزود با بررسی تصادفات کشور طی 11 سال گذشته متوجه شده‌ایم که 34 درصد از جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی به واسطه خودرو پراید بوده است. از این رو آیا در سال 99 شاهد توقف تولید این خودرو پرفروش خواهیم بود؟

برنامه گروه خودروسازی سایپا این بود که دو خودرو داتسون گو و چانگان بنی را به عنوان جایگزین پراید به تولید برساند، اما خودرو داتسون­گو در تست تصادف امتیاز صفر ستاره ایمنی را دریافت کرد که نشان می‌دهد وضعیت ایمنی این خودرو بسیار نامطلوب است. قیمت این مدل نیز 6 هزار دلار عنوان شده بود. خودرو چینی چانگان بنی نیز در مراکز تست ژاپن موفق به کسب سه ستاره ایمنی شد، اما قیمت حداقلی این خودرو 6 هزار دلار خواهد بود که اگر در ایران تولید شود، قیمت آن 20 میلیون تومان از پراید بیشتر است. در حال حاضر کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که بهتر است در شرایط فعلی تیبا به عنوان تنها جایگزین پراید باشد؛ خودرویی که طبق پلتفرم پراید توسعه پیدا کرده و امنیت آن نیز مشخص نیست چقدر از پراید بیشتر است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید