تداوم سقوط ارزش پول ملی آرژانتین

کدخبر: ۳۰۰۵۵۳
اقتصاد نیوز: بانک مرکزی آرژانتین تنها در یک روز ۳۰۲ میلیون دلار پول به بازار ارز تزریق کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ در تازه‌ترین دور معاملات بازار ارز، ارزش پزو بار دیگر ۲.۵ درصدکاهش یافت. روند نزولی در بازار سهام از این هم شدیدتر بود تا جایی که  برخی از بزرگ ترین نمادهای بورسی آرژانیتن تا ۱۳ درصد سقوط کردند. از زمان پیروزی رهبر مخالفان دولت در انتخابات اولیه ریاست جمهوری آرژانتین، پزو حدود نیمی از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است که تنها ۲۰ درصد آن در طول یک هفته اخیر بوده است.

تزیرق ۳۰۲ میلیون دلار از ذخایر بانک مرکزی در یک روز، نقض توافق این کشور با صندوق بین المللی پول نیز محسوب می‌شود چرا که طبق توافق قرار بود روزانه حداکثر ۲۵۰ میلیون دلار پول به بازار تزریق شود. از زمان شکست حزب حاکم در انتخابات این کشور، بانک مرکزی یک میلیارد دلار پول به بازر ارز تزریق کرده است اما نتوانسته جلوی سقوط ناتمام پزو را بگیرد.

امروز هر دلار به ۵۸.۶۶ پزو رسید. برخی از مدیران ارشد صندوق بین المللی پول در روزهای اخیر  راهی بوینس آیرس شده اند تا با رهبران دولت و مخالفان دیدار و در خصوص راهکارهای نجات این کشور از بحران کنونی رایزنی کنند. صندوق بین المللی پول تاکنون ۵۶ میلیارد دلار پول برای احیای اقتصاد آرژانتین اختصاص داده است که بزرگ ترین بسته نجات تاریخ این صندوق تاکنون محسوب می‌شود.

ماتیاس راجنرمان، فعال بازار بورس در آرژانتین گفت: چیزی که می توانیم انتظارش را داشته باشیم یک روند خیلی منفی است. اقتصاد واقعا شکننده شده است.

از سوی دیگر مشاور رهبر مخالفان دولت در بیانیه ای اعلام کرد بسته اصلاح مورد نظر صندوق بین الملل پول نتوانسته است به بهبود اوضاع و دستیابی به شرایط مطلوب کمکی کند. اقتصاد کوچک‌تر شده است و بیکاری و وضعیت شرکت ها بدتر شده است.

آرژانتین از سال گذشته وارد رکود شده است و متوسط نرخ تورم ۱۲ ماه اخیر آن ۵۵ درصد بوده است. اکنون یک سوم جمعیت اینکشور در فقر زندگی می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید