کاهش ارزش پوند انگلیس به کمترین سطح سه سال اخیر

کدخبر: ۳۰۱۶۳۲
اقتصاد نیوز: با تداوم بن‌بست سیاسی در انگلیس بر سر مساله برگزیت، ارزش پوند بار دیگر کاهش یافت.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ مجلس انگلیس در اتفاقی جنجالی به جلوگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا رای داد و این اتفاق در حالی صورت گرفت که برخی از اعضای حزب حاکم نیز با حزب مخالف دولت همکاری کردند و به نفع آن ها رای دادند. حزب محافظه کار این اقدام را خیانت توصیف و اعلام کرده است که این نمایندگان از جمله یکی از نوه‌های وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم از این حزب اخراج خواهند شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس پیش تر تهدید کرده بود در صورتی که پارلمان مانع برگزیت شود، درخواست رای گیری زودهنگام و انحلال پارلمان را مطرح خواهد کرد و به نظر می‌رسد که وی برای انجام چنین کاری آماده می شود.

پوند که در ابتدای معاملات با رسیدن به ۱.۲ پوند به پایین ترین سطح خود در طول ۳۵ سال اخیر رسیده بود تا انتهای معاملات اندکی تقویت شد و به ۱.۲۱ دلار رسید اما هنوز در پایین‌ترین سطح خود طی سه سال اخیر قرار دارد. از زمانی که انگلیس در سال ۲۰۱۶ رای به ترک از خروج اتحادیه اروپا داد، ارزش پوند در برابر دلار ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بسیاری از معامله گران نگران اند که انگلیس در تاریخ سی و یکم اکتبر بدون دستیابی به توافقی با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط آینده و در نظر گرفتن مهلتی به عنوان دوران گذار از اتحادیه اروپا خارج شود.

اندرو میلیگان، استراتژیست موسسه " ابردین استاندارد اینوستمنت" گفت: ۴۸ ساعت آینده تعیین خواهد کرد که نخست‌وزیر به گوشه رینگ رانده خواهد شد یا موفق می‌شود حرف خود را به کرسی بشاند. شاید هم تا اواسط اکتبر انتخابات برگزار شود.

در برابر یورو نیز پوند مسیر کاهشی را در پیش گرفت و به ازای ۱.۱۰۲۵ یورو مبادله شد. هم چنین نرخ برابری پوند در برابر فرانک سوئیس ۱.۱۹۴۴ و در برابر ین ژاپن ۱۲۸.۳۰۷ اعلام شد.

برخی از کارشناسان معتقدند در صورت انحلال پارلمان، احتمال رسیدن پوند به سطح ۱.۱ دلار نیز وجود خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید