رشد روزانه نفت رکورد سال 1991 را شکست؛

پیامدهای حمله به آرامکو؛ بالاترین میزان افزایش قیمت نفت در یک روز

کدخبر: ۳۰۳۲۹۶
اقتصادنیوز؛ افزایش ۲۰ درصدی بهای نفت در ابتدای معاملات نفتی بازارهای آسیا در روز دوشنبه، شدیدترین رشد بهای نفت در یک روز از سال ۱۹۹۱ میلادی تا کنون بوده است.
پیامدهای حمله به آرامکو؛ بالاترین میزان افزایش قیمت نفت در یک روز

به‌گزارش اقتصادنیوز، سانه های غربی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که در ابتدای معاملات نفتی این روز در بازارهای آسیا، قیمت نفت خام آمریکا تا ۱۵ درصد و نفت خام برنت تا ۲۰ درصد بالا رفت. هر چند این افزایش قیمت در ساعات بعد مقداری فروکش کرد اما این رقم نشانگر بالاترین میزان افزایش یکباره بهای نفت طی تقریبا دو دهه اخیر بود.
این افزایش در پیامد خارج شدن پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت روزانه عربستان از بازار، پس از حملات به تأسیسات نفتی این کشور است که پنج درصد تولید جهانی را در بر می‌گیرد.
تارنمای شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) با اشاره به این مطلب از کاهش ارزش شاخص بورس ها در آسیا، اروپا و آمریکا خبر داد.
بر این اساس در معاملات امروز شاخص دکس آلمان با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۲ هزار و ۳۸۸ واحد تنزل کرد. این در حالی است که این شاخص طی هفته گذشته با روندی افزایشی روبرو بوده و به ۱۲ هزار و ۴۹۴ واحد رسیده بود.
پس از فروکش کردن افزایش ناگهانی بهای نفت در روز دوشنبه، قیمت نفت برنت حدود ۱۰٫۶۶ درصد و قیمت نفت شاخص آمریکا حدود ۹٫۴۸ درصد نسبت به قیمت‌های روز جمعه افزایش یافت و به ترتیب به ۶۶٫۶۴ دلار و ۶۰ دلار رسید.
این در حالی بود که اوج‌گیری قیمت نفت بر بازارهای بورس آسیایی و قیمت بنزین آمریکا تأثیر منفی گذاشت؛ بورس ژاپن روز دوشنبه تعطیل است، اما بورس هنگ‌کنگ ۱ درصد و بورس سنگاپور ۱٫۶ درصد با افت شاخص مواجه شد.
از سوی دیگر افزایش بهای جهانی نفت موجب افزایش بهای نفت در آمریکا شد به طوری که قیمت بنزین در آمریکا با ۱۰ درصد افزایش به ۲٫۷۵ دلار در ازای هر گالن رسید.
پالایشگاه‌های غرب آمریکا که با خطوط لوله دسترسی به مناطق نفتی کشور مانند تگزاس ندارند، آسیب بیشتری دیده‌اند. بر اساس آمارها، سواحل غربی آمریکا مانند ایالت کالیفرنیا طی ماه‌های گذشته، روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه نفت از عربستان وارد کرده‌اند.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد قیمت بنزین در آمریکا احتمالاً در روزهای پیش رو باز هم افزایش یابد. هنوز معلوم نیست عربستان تا چه زمانی قادر به احیای تولید نفت خود باشد، اما مقامات ریاض گفته‌اند تلاش می‌کنند روز دوشنبه دو میلیون بشکه از ۵٫۷ میلیون بشکه‌ای که تولیدش متوقف شده را احیا کنند.
عربستان و آمریکا گفته‌اند برای جلوگیری از کمبود نفت در بازارهای جهانی مقداری از ذخایر راهبردی نفت خود را راهی بازار خواهند کرد. عربستان حدود ۱۸۸ میلیون بشکه و آمریکا ۶۵۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت دارند.
طبق آمارهای رسمی ذخایر نفت استراتژیک کشورهای ثروتمند جهان حدود ۲ میلیارد بشکه است، اما استفاده از این ذخایر می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت نفت داشته و آن را باز هم افزایش دهد، چرا که بسیاری از دلالان نفتی با این تصور که کمبود نفت کوتاه‌مدت نیست، شروع به خرید هر چه بیشتر نفت خواهند کرد و تقاضا افزایش خواهد یافت.
در همین حال نشریه تخصصی پلاتز پیش بینی کرده است که احتمالاً قیمت نفت برنت باز هم افزایش یافته و به ۷۰ دلار برسد.
کارشناسان می‌گویند شدت تخریب‌ها در عربستان بالا بوده و آن را می‌توان با حمله موشکی صدام حسین به تأسیسات عربستان در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که جنگ با کویت آغاز شد، مقایسه کرد، در آن زمان قیمت نفت طی چند روز حدود دو برابر شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید