رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ تشریح کرد

جزئیات تلاش دولت برای آزادسازی سهام عدالت

کدخبر: ۳۰۳۵۲۵
اقتصادنیوز: رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت که در کمیسیون اصلی تصویب شده، بزودی در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از فارس، حمیدرضا فولادگر، در مورد لایحه آزادسازی سهام عدالت در مجلس، گفت: این لایحه پس از تصویب در کمیسیون اصلی بررسی‌کننده یعنی کمیسیون اصل ۴۴ برای ادامه بررسی در جلسه علنی صحن مجلس به هیات رییسه مجلس فرستادیم که تشریفات اداری آن و کار ویرایش لایحه انجام می‌شود و برای بررسی در جلسه علنی صحن اصلی مجلس آماده می‌شود.

وی گفت: دو هفته پیش گزارش نهایی کمیسیون اصل ۴۴ در مورد لایحه آزادسازی سهام عدالت را برای هیات رییسه فرستادیم، اما در نوبت بررسی، لوایح و طرح‌های زیادی در نوبت هستند، اما چون لایحه از سوی ارسال شده، مجلس می‌خواهد سرنوشت این لایحه امسال تعیین‌تکلیف شود.

به گفته فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس، چه بسا دولت درخواست اولویت در بررسی لایحه آزادسازی سهام عدالت ارائه کند و از مجلس تقاضای فوریت کند، که اگر دولت این کار را انجام دهد، ‌چون لایحه از سوی دولت بوده بهتر است، اما روش دیگری هم وجود دارد  ۵۰ نماینده مجلس امضا جمع کنند و بررسی آن را با اولویت انجام دهند، یا اینکه هیات رییسه مجلس با تصویب نمایندگان، دستور جلسه را تغییر دهد و نوبت این لایحه زودتر انجام شود.

اختیارات آزادسازی

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اصل ۴۴ درباره اینکه آزادسازی سهام عدالت به چه صورتی خواهد بود، گفت: براساس مصوبه کمیسیون اصل ۴۴ اختیاراتی برای مشمولان سهام عدالت درنظر گرفته‌ایم، از جمله اینکه می‌توان به روش صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به ETF که سهامداران عدالت دارندگان واحدهای این صندوق‌ها باشند و مردمی که در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی ثبت‌نام کنند و می‌توانند از آن استفاده کنند و مهلت برای ثبت‌نام در سه نوبت تمدید شده است و یعد از اینکه اسامی مشمولان در سامانه سهام عدالت قرار گرفت، می توانند از آن استفاده کنند.

مردم مستقیم صاحب سهم شوند

به گفته فولادگر، روش دیگر این است که مشمولان از طریق مستقیم صاحب سهم شوند؛ یعنی به صورت ETF نباشد و این موارد به صورت اختیاری است. همچنین روش دیگر این است که از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) یا از طریق واحدهای صندوق قابل معامله بورسی ETF قابل معامله باشد و یا اینکه روش نهاد متولی دارایی یا کاستودین در مورد سهام اعمال مالکیت کنند و یا بعد از یک دوره پنج‌ساله قابل خرید و فروش باشند، به گونه‌ای که در دوره اول و در دو سال بتوانند با سهام دیگر معاوضه کنند و در سه سال بعد به تدریج بخشی از این سهام آزاد و بعد از پنج سال کلاً قابل معامله باشد.

۴۹ میلیون سهامدار عدالت

فولادگر با بیان اینکه ۴۹ میلیون نفر در کشور سهامدار عدالت هستند، گفت: برای آنهایی که این سهام را دراختیار دارند، چندین بار مهلت برای ثبت‌نام در سامانه سهام عدالت گذاشته‌ایم، اما برای ثبت‌نام افراد جدید که بخواهند سهام عدالت دریافت کنند، باید شورای عالی اصل ۴۴ تصمیم بگیرد که آیا ثبت‌نام جدید وجود داشته باشد یا نه، ‌ در این زمینه باید وزارت اقتصاد پیشنهاد بدهد و در مورد اینکه آیا سهامدار جدید وارد سهام عدالت شود و یا در مورد سهام افراد متوفی تعیین تکلیف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید