اشتغال یک میلیون نفری در صنعت پتروشیمی/ حجم سرمایه‌گذاری به ۹۳ میلیارد دلار خواهد رسید

کدخبر: ۳۰۴۲۶۳
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: در صنعت پتروشیمی به ازای یک میلیون تن ظرفیت 800 میلیون دلار هزینه می‌شود بنابراین راهکارهایی برای تامین مالی باید در نظر گرفته شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، بهزاد محمدی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با بیان اینکه این نمایشگاه مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه و کانال ارتباطی تولیدکنندگان پتروشیمی و صنایع پایین دست است اظهار داشت: در نمایشگاه امسال 570 شرکت ایرانی و 35 شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، هند، چین و ... حضور دارند و 24 هیئت خارجی نیز از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات نمایشگاه امسال حضور شرکت‌های دانش بنیان است که سه شرکت شتاب‌دهنده، 15 شرکت استارت‌آپی و 26 شرکت دانش بنیان حضور دارند که یکی از اهداف ما حمایت از آنان است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی همچنین گفت: مهمترین نشست نمایشگاه امسال نشست وزرای نفت کشورهای عضو اکو است که روز چهارشنبه برگزار می‌شود. همچنین در این نمایشگاه نشست‌هایی با بحث‌های تخصصی نیز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد رونق در کسب و کار نسبت مستقیم با توسعه پتروشیمی دارد افزود: هر قدر به محصولات متنوع و با کیفیت بیشتری دست یابیم چرخ اشتغال با دامنه بیشتری به حرکت در می‌آید.

وی خوراک، سرمایه، فناوری و بازار را چهار الزام صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: در حال حاضر 33 میلیون تن خوراک دریافت می‌کنیم که معادل 650 هزار بشکه نفت است این میزان در سال 1400 با افزایش تعداد مجتمع‌ها به رقم 83 مجتمع،  به 1.4 بشکه معادل نفت و در سال 1404 به 74 میلیون تن معادل 1.7 میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی نماد عبور از خام‌فروشی است گفت: نسبت خوراک گاز به مایع در این صنعت اکنون 77 به 23 است که در سال 1404 این نسبت 86 به 14 درصد خواهد رسید.

وی افزود: ما هشت نوع خوراک دریافت می‌کنیم که از این میزان 27 درصد آن گاز طبیعی است و این فرصتی است که گاز طبیعی تبدیل به محصولات با ارزش افزوده و پتروشیمی شود.

محمدی با تاکید بر اینکه راهبرد وزارت نفت استفاده از خوراک ترکیبی برای دست‌یابی به محصول متنوع و بهبود اقتصاد طرح‌ها است اظهار داشت: در سال 97 ، 53 میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری ما در 56 مجتمع بوده است که این رقم تا سال 1400 به 70 میلیارد دلار با 83 مجتمع خواهد رسید و در سال 1404 رقم حجم سرمایه‌گذاری به 93 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی یادآور شد: در صنعت پتروشیمی به ازای یک میلیون تن ظرفیت 800 میلیون دلار هزینه می‌شود بنابراین راهکارهایی برای تامین مالی باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه فناوری یکی از ارکان اصلی صنعت پتروشیمی است خاطرنشان کرد: ما در بخش پژوهش به هفت دانش فنی دست یافته‌ایم.

وی همچنین به کاتالیست‌ها اشاره کرد و گفت: این کالا نقش حیاتی در صنعت پتروشیمی دارد که برای تولید آنها 450 میلیون دلار در کشور هزینه می‌شود تاکنون 16 گروه از کاتالیست‌ها داخلی سازی شده 9 گروه تا 1400 داخلی سازی خواهد شد و 15 گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه هستند.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: در بخش پلیمرها نیز تا سال 1404 به رقم تولید 14.2 میلیون تن در سال خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 محصول در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود افزود: تا سال 1404 این رقم به 105 محصول خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در 56 مجتمع فعال کنونی پتروشیمی 108 هزار نفر مشغول به کار هستند افزود: تولید هر یک میلیون تن هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد. ما در حال حاضر 4.9 تا 5 میلیون تن محصول به پایین دست می‌دهیم که شامل 15 هزار بنگاه فعال است برای این تعداد صنایع پایین دست از قبل صنعت پتروشیمی 880 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است به طور کلی صنعت پتروشیمی یک میلیون نفر سرجمع اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید