آخرین وضعیت اجرای پروژه زیرگذر گیشا

کدخبر: ۳۰۴۹۱۴
اقتصادنیوز: برجسته‌ترین پروژه عمرانی حال حاضر شهرداری تهران قرار است تا پایان سال جاری تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش اقتصادنیوز، صرف‌نظر از پروژه‌های ساخت مترو که از جنس عمرانی و در خدمت حمل و نقل عمومی است، در حال حاضر برجسته‌ترین پروژه عمرانی پایتخت که با اولویت تخصیص بودجه همراه است، همین پروژه زیرگذر کوی نصر یا گیشاست. بیش از ۴۰ سال است که پل گیشا در تقاطع خیابان گیشا و بزرگراه‌های چمران و جلال آل‌احمد، اتصال ترافیکی مورد نیاز خودروها را برقرار کرده است.

در جریان مقاوم‌سازی بیش از ۱۰۰ پل سواره‌رو که از حدود یک دهه گذشته مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت و اکنون در یک روند پیوسته به‌عنوان ماموریت شهرداری دنبال می‌شود، مشخص شد که پل گیشا در زمره پل‌های فرسوده و نیازمند مرمت اساسی است. شهرداری تهران در اواخر دوره گذشته مدیریت شهری سناریوهای مختلف برای نحوه مواجهه با مشکل پل گیشا را بررسی و در نهایت این طور جمع‌بندی کرد که به جای پل مذکور یک زیرگذر برای عبور خودروها بنا کند.

اما در دوره کنونی مدیریت شهری، از زمانی که پیروز حناچی، شهردار کنونی تهران در کسوت معاونت فنی و عمرانی شهرداری مسوولیت گرفت، این ایده مطرح شد که سازه غول‌پیکر پل گیشا نیز با وجود اجرای زیرگذر، با کاربری متفاوتی در این مکان باقی بماند.

در نهایت جریان عبور و مرور در محدوده پل گیشا پس از مطالعات، در سه سطح تعریف شد. در تراز منفی و صفر اولویت تردد به خودروها تعلق دارد و در تراز مثبت نیز، با تغییراتی در سازه پل، فضایی برای عبور و مکث پیاده‌ها و برقراری اتصالات پیاده به ابنیه مهم اطراف این تقاطع همچون دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، ایجاد شود.

در تراز منفی یک یعنی زیر زمین تقاطع گیشا با بزرگراه‌های چمران و جلال، اتصال شرقی – غربی در این محور برقرار خواهد شد که به گفته صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، این بخش از پروژه در پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. تراز صفر یعنی سطح خیابان نیز متعلق به تردد خودروها در بزرگراه شهید چمران به سمت شمال و جنوب و نیز دسترسی به غرب و شرق و نیز ایجاد دسترسی خودروها از بزرگراه جلال آل‌احمد به سمت شمال و جنوب است که این بخش از پروژه به‌صورت دوربرگردان طبق وعده مدیریت شهری از آغاز مهر ماه، برای خودروها قابل استفاده شده است.

بنابر اعلام مدیران شهری، تبدیل پل به معبر پیاده و دوچرخه قدری زمانبر بوده و اجرای آن پس از اتمام پروژه زیرگذر میسر است. ضمن اینکه بخشی از عرشه پل نیازمند تغییراتی است که به صرف زمان نیاز دارد. بنابراین اتمام این تراز از پروژه گیشا به پایان سال ۹۹ موکول شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید