پل کروگمن؛

ترامپ در یک قدمی وحشت

کدخبر: ۳۰۴۹۲۵
اقتصادنیوز: پل کروگمن، نوبلیست و اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه پرینستون است.
ترامپ در یک قدمی وحشت

به گزارش اقتصادنیوز،  دونالد ترامپ سوگواری سالانه ۱۱ سپتامبر را با تکرار چندین دروغ در مورد اقدامات خود در آن روز گذراند، اما این تنها نگرانی او نبود. او همچنین بخشی از روز را صرف نوشتن یکسری توییت علیه مقامات فدرال رزرو به‌عنوان آدم‌های ابله (از نظر ترامپ) کرد و خواستار آن شد که فورا اقدامات اضطراری را برای تحریک اقتصاد آغاز کنند، اقداماتی که به‌طور معمول، تنها در مواجهه با یک بحران جدی، اجرا می‌شوند.

زخم‌زبان ترامپ به دو دلیل در حال تشدید بود. اول اینکه، اکنون واضح است که او از شکست سیاست‌های اقتصادی برای عمل به وعده‌هایش، دچار وحشت شده‌است. دوم اینکه، او از اینکه چرا سیاست‌های او کار نمی‌کنند یا درباره هر چیز دیگری که شامل سیاست اقتصادی می‌شود، بی‌اطلاع است.

قبل از اینکه به اقتصاد برسم، اجازه دهید در مورد یکی از شاخص‌های ناآگاهی ترامپ صحبت کنم: اظهارات او در مورد بدهی فدرال. علاوه بر درخواست کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به ارقام منفی؛ ترامپ اعلام کرد که «ما باید فورا بدهی خود را با تامین مالی مجدد پرداخت کنیم» زیرا «آمریکا باید همواره پایین‌ترین نرخ را پرداخت کند». در واکنش، ناظران در تعجب بودند که او در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.

ترامپ فکر می‌کند که بدهی فدرال مانند یک وام تجاری است که شما می‌توانید با بهره بردن از نرخ‌های بهره کمتر هزینه کمتری را پرداخت کنید. او کاملا ناآگاه است که بدهی فدرال در واقع شامل اوراق‌قرضه است که نمی‌تواند پیش‌پرداخت شود (که یکی از دلایلی است که نرخ‌های بهره در بدهی فدرال همیشه پایین‌تر از نرخ بهره در وام‌های مسکن است). به همین دلیل، او تصور می‌کند که امور مالی دولت را می‌توان مانند یک کازینو یا یک زمین گلف اداره کرد و هرگز به ذهنش خطور نکرد که از کسی در خزانه سوال کند که این سازوکار چگونه عمل می‌کند.

در تابستان سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی‌های اقتصادی کاخ سفید در این رویا بود که امسال نرخ بهره سه‌ماهه به‌طور متوسط ۷/ ۲ درصد و نرخ ۱۰ ساله باید ۲/ ۳ درصد باشد، اما نرخ واقعی به ترتیب ۹/ ۱ و ۷/ ۱ درصد است.

در حالی که وضعیت اضطراری اقتصادی وجود ندارد، ترامپ ظاهرا احساس می‌کند که با یک وضعیت اضطراری سیاسی روبه‌رو است. او انتظار داشت که یک اقتصاد پررونق مهم‌ترین پیروزی وی در سال آینده باشد. اما عملکرد اقتصادی در بهترین حالت متوسط است و احتمالا ترامپ دچار دردسر بزرگی می‌شود.

اقتصاددانان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید