​جینا اسمیلک؛

ترامپ: کله‌پوک‌های بانک مرکزی!

کدخبر: ۳۰۴۹۲۶
اقتصادنیوز: «جینا اسمیلک»، اقتصاددان و مسوول ارشد رویدادهای فدرال رزرو آمریکا در نیویورک‌تایمز، به نشست پولی هفته گذشته کمیته بازار باز و درگیری مجدد دونالد ترامپ و جرومی پاول پرداخته است.
ترامپ: کله‌پوک‌های بانک مرکزی!

به گزارش اقتصادنیوز، چشم‌انداز نرخ بهره تا سال ۲۰۲۰ بدون کاهش: فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره هدف خود را ۲۵/ ۰ درصد کاهش داد؛ کاهش نرخ به میزان ۲۵/ ۰ درصد از سوی سرمایه‌گذاران قطعی در نظر گرفته شده بود، اما آنها انتظار کاهش ۲ برابری نرخ بهره را از کمیته بازار باز آمریکا داشتند. از سوی دیگر دونالد ترامپ خواهان نرخ بهره نزدیک به صفر یا حتی منفی برای مقابله با کشورهای دیگری که از سیاست پولی انبساطی برای افزایش صادرات خود بهره می‌برند، شده بود. اما با توجه به نمودار نقطه‌ای یا «دات‌پلات» که نقشه سیاست پولی چند سال آینده را نشان می‌دهد، چشم‌انداز کاملا برعکس انتظارات کاخ سفید و سرمایه‌گذاران به ثبت رسیده است. براساس این نمودار تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، احتمال کاهش نرخ بهره ناچیز است؛ چراکه از میان ۱۷ سیاست‌گذار پولی که نظرات‌شان در این نمودار منعکس می‌شود تا ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تنها یک عضو اعتقاد به نرخ بهره ۲ درصدی دارد و سایر اعضا نرخی بین ۲۵/ ۲ تا ۲۵/ ۳ درصد را در نظر گرفته‌اند. این رویکرد انقباضی تعبیر می‌شود و نشان می‌دهد سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو دچار واگرایی نسبت به مسیر نرخ بهره هدف شده‌اند.

حمله توییتری ترامپ به پاول: بلافاصله پس از انتشار داده‌های مربوط به نشست کمیته بازار باز، ترامپ حمله فوری خود را به جرومی پاول، سکاندار فدرال‌رزرو از طریق رسانه محبوب خود توییتر آغاز کرد. «جی پاول و فدرال‌رزرو دوباره شکست خوردند. نه جراتی، نه درکی، نه بینشی! یک نهاد با گفتمان افتضاح!» نتیجه نشست ماه سپتامبر نسبت به نشست پیشین تغییر نکرده بود. پاول مانند گذشته به تضعیف سرمایه‌گذاری در کسب و کارها و صادرات اشاره کرد و بعد از آن تاکید داشت شدت افت جلوی رشد اقتصادی را نمی‌گیرد. اختلاف‌نظر اعضای فدرال‌رزرو، با ۳ رای مخالف از میان اعضای کمیته بازار باز نمایان شد. «بولارد» رئیس شعبه ایالتی سنت لوئیس، کاهش دو برابری نرخ بهره را ترجیح می‌داد و مانند نشست ماه جولای، «استر» و «اریک روزنگرن» به عدم تغییر نرخ بهره رای دادند.

اقتصاددانان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید