رشد اقتصادی عربستان در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۷

کدخبر: ۳۰۵۶۷۶
اقتصادنیوز: با کاهش تولیدات نفتی اکنون رشد اقتصادی دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به ژوئن به ۰.۵ درصد رسید که از زمان رشد منفی سال ۲۰۱۷، ضعیف ترین رشد اقتصادی ثبت شده عربستان محسوب می‌شود.
رشد اقتصادی عربستان در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۷

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ با کاهش تولیدات نفتی اکنون رشد اقتصادی دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به ژوئن به ۰.۵ درصد رسید که از زمان رشد منفی سال ۲۰۱۷، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی ثبت شده عربستان محسوب می‌شود.

رشد اقتصادی عربستان در سه ماهه دوم سال ۱.۲ درصد کمتر از رشد سه ماهه نسخت سال بوده است و بیش از همه تحت تاثیر کاهش مخارج دولتی (از ۱۴.۵ درصد در سه ماهه نخست سال به منفی ۳.۶ درصد در سه ماهه دوم) قرار گرفته است. از سوی دیگر رشد مصارف خصوصی از ۲.۸ درصد به ۴.۱ درصد افزایش پیدا کرده است و سرمایه گذاری ثابت نیز از ۵.۹ درصد به ۸.۱ درصد رسیده است.

به نظر می‌رسد که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، بزرگ‌ترین اقتصاد عربی را دچار دردسرهای جدی کرده است و پیامدهای این مساله بر روی کسب‌وکارهای عربستانی و سیاست گذاری‌های مقامات سعودی به خوبی محسوس است.

متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال گذشته ۸۰ دلار بود که این قیمت برای سال جاری به ۶۷ دلار کاهش پیدا کرده است و انتظار نمی‌رود شاهد افزایش چندانی در قیمت نفت تا پایان سال باشیم. این مساله در کنار افزایش هزینه‌های دولت به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و جنگ با یمن، کسری بودجه عربستان را بیش از پیش افزایش داده است.

لازم به ذکر است که متوسط رشد اقتصادی عربستان در بازه زمانی ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۹۸ درصد بوده است که بیشترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۲۴.۲ درصدی سه ماهه چهارم سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۸۲ با منفی ۲۰.۷ درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید