آیا فدرال رزرو آمریکا باز هم نرخ بهره را کاهش خواهد داد؟

کدخبر: ۳۰۷۲۰۱
اقتصادنیوز: متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد سیاستگذاران درباره مسیر آتی سیاست های پولی ایالات متحده به شدت اختلاف نظر دارند.
آیا فدرال رزرو آمریکا باز هم نرخ بهره را کاهش خواهد داد؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛ در حالی که اکثر سیاستگذاران فدرال رزرو آمریکا در این نشست بر لزوم کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر تاکید کرده اند ولی بر سر مسیر پیش روی سیاست های پولی اختلاف نظرهای زیادی داشته اند.

فدرال رزرو آمریکا در نشست 17 و 18 اکتبر خود با 7 رای موافق در برابر 3 رای مخالف تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با 0.25 درصد کاهش به 1.75 تا 2 درصد برساند. 

متن مذاکرات نشان می دهد که اکثر شرکت کنندگان در این نشست بر این باور بوده اند که کاهش نرخ بهره در شرایط کنونی تصمیم مناسب و درستی است.

فدرال رزرو آمریکا از ابتدای 2019 تاکنون 2 بار نرخ بهره را کاهش داده و به نظر می رسد تا پایان امسال یک بار دیگر نیز نرخ بهره را کاهش خواهد داد. فدرال رزرو پیش از این از 2015 تاکنون 9 بار نرخ بهره را افزایش داده بود.

ولی هنوز مشخص نیست که آمارهای نه چندان امیدوارکننده اقتصادی تا چه حدی می تواند بر دیدگاه سیاستگذاران فدرال رزرو برای لزوم کاهش بیشتر نرخ بهره طی ماه های آینده تاثیر بگذارد.

7 نفر از 17 سیاستگذار ارشد پولی فدرال رزرو آمریکا پیش بینی می کنند که تا پایان امسال حداقل یک بار دیگر نرخ بهره کاهش خواهد یافت. 5 سیاستگذار نیز اعلام کرده اند که لزومی برای کاهش بیشتر نرخ بهره وجود ندارد و 5 نفر دیگر نیز پیش بینی کرده اند که تا پایان 2019 میلادی نرخ بهره یک بار افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که سیاستگذاران بین المللی به اتفاق آرا پیش بینی کرده اند که فدرال رزرو در نشست 29 و 30 اکتبر نرخ بهره را کاهش می دهد.

از زمان برگزاری نشست سپتامبر فدرال رزرو تاکنون آمارهای نگران کننده زیادی درباره اقتصاد آمریکا منتشر شده است.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا از جمله افرادی است که معتقد است کاهش نرخ بهره برای تقویت رشد و رونق اقتصادی ایالات متحده در شرایط کنونی ، لازم و ضروری است.

مخالفان بر این باورند که در شرایطی که رشد اقتصادی آمریکا متعادل بوده و نرخ بیکاری نیز به پایین ترین سطح در 50 سال اخیر رسیده، نیازی به کاهش مجدد نرخ بهره نخواهد بود.

مذاکرات مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که آنها به شدت نگران تبعات منفی تنش های تجاری با چین و همین طور کاهش رشد اقتصادی جهان و برگزیت هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید