پیش‌خرید مسکن در بافت‌های فرسوده با وام ۶ درصد

کدخبر: ۳۰۷۸۳۵
اقتصادنیوز: خانه اولی‌هایی که متقاضی خرید یا پیش‌خرید مسکن در بافت‌های ناکارآمد هستند می‌توانند از تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن زوجین با نرخ سود شش درصد استفاده کنند.
پیش‌خرید مسکن در بافت‌های فرسوده با وام ۶ درصد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با وجود چالش‌هایی که در مسیر نوسازی بافت‌های ناکارآمد وجود دارد، گفته می‌شود تا کنون بیش  از ۴۵ درصد پلاک‌های فرسوده تهران نوسازی شده است. از سوی دیگر در محدوده بافت‌های فرسوده  شهر تهران در پنج درصد سطح بیش از ۲۰ درصد پروانه صادر شده و در کل کشور هم در هفت درصد سطح ۱۶.۵ درصد صدور پروانه را به همراه داشته است و این نشان از تاثیر مثبت سیاست‌های اتخاذ شده دارد.

طبق آمار ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل ۵.۷ میلیون خانوار با سکونتگاه‌های غیررسمی درگیرند و گفته می‌شود در سطح کشور ۲۷۰۰ محله هدف بازآفرینی هستند. نامقاوم بودن بناهای محلات بازآفرینی یک مخاطره بسیار نزدیک برای خانواده های ساکن در این محلات است که اگر کوچکترین حادثه طبیعی مثل زلزله رخ دهد با خسارت انسانی سنگینی مواجه خواهیم شد. بر این  اساس دولت تدبیر و امید سیاست بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد را جایگزین تولید مسکن در اطراف کلانشهرها کرد. با وجودی که این طرح چالش‌های متعددی از جمله عدم تمایل سازندگان برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های ناکارآمد را پیش روی خود می‌دید تا کنون اقدامات مثبتی در این مناطق انجام شده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در مناطق ناکارآمد کلید خورد که به علت کمبود بودجه دولتی نیمه تمام مانده  است.

طبقق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه این است که ۷۵۰ پروژه در بخش خدمات زیربنایی و روبنایی که از قبل شروع شده و به  طور متوسط دارای  پیشرفت ۷۰ درصدی  است تا پایان سال به اتمام برسد.

کمترین نرخ سود بانکی در بافت‌های فرسوده

یکی دیگر از اقدامات برای نوسازی  بافت‌های فرسوده ارایه تسهیلات با نرخ سود شش درصد است که کمترین میزان نرخ سود را در بین تسهیلات بانکی دارد. بر اساس اعلام محمد آئینی، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی، در صندوق پس‌انداز مسکن یکم تمهیداتی در نظر گرفته شده تا خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان علاوه بر دریافت تسهیلات با نرخ ۶ درصد بتوانند از سازندگان واحدهای مسکونی نیز پیش خرید کنند.

محمد آئینی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف ناکارآمد ساخته خواهد شد، گفت: انتظار ما براین است تا با اعطای مناسب بسته های تشویقی، تسهیلات ارزان قیمت و  ارائه تخفیفات در پروانه های ساخت این رقم به ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در سال آینده افزایش یابد.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح  اقدام ملی

از سوی دیگر شرکت بازآفرینی شهری، تولید و عرضه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی را بر عهده دارد که از طریق مشارکت با سازندگان بر عهده گرفته و به زودی عملیات احداث ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب این برنامه آغاز می‌شود. با وجودی که بعضا سازندگان نقدهایی به تیپ قراردادهای این طرح دارند، گفته می‌شود شرکت بازآفرینی شهری با سازندگان قرارداد مشارکت مستقل تنظیم کرده است. سید محمد پژمان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در این‌باره به ایسنا گفت: ما ابتدا چندین جلسه هماهنگی با انبوه‌سازان و توسعه‌گران برگزار کردیم؛ ضمن این‌که خودمان در این حوزه‌ها صاحب تجربه هستیم با ضرایب و حساسیت آنها آشنایی داریم؛ لذا چارچوبی که ما تنظیم کردیم از دید آنها ایراد خاصی نداشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید