اتمام مهلت اعتراض به حذف یارانه اشخاص / حذف 30 میلیون نفر از یارانه شدنی نیست

کدخبر: ۳۰۷۸۷۲
اقتصادنیوز؛ مهلت آنهایی که نسبت به حذف یارانه خود اعتراض داشتند تمام شده است. ربیعی اعلام کرد تا اواسط آبان ماه نتیجه را از طریق پیامک به افراد معترض ارسال می‌کنیم. همچنین سخنگوی دولت از حذف یارانه‌های انرژی برای دهک‌های بالای جامعه خبر داد.
اتمام مهلت اعتراض به حذف یارانه اشخاص / حذف 30 میلیون نفر از یارانه شدنی نیست

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی امروز در همایش ملی صندوق‌های خرد محلی درباره اینکه چه کسانی شامل حذف یارانه‌ می‌شوند گفت: دولت برای شناسایی و حذف یارانه دهک‌های بالا شاخص‌هایی را در نظر گرفته است که شامل ماشین با قیمت 200 میلیون تومان به بالا و همچنین قیمت مسکن و درآمد افراد را شامل می‌شود.

هدف ما حذف افراد ثروتمند از دریافت یارانه است

وی ادامه داد: در دهک‌های بالا افرادی داشتیم که ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارند و هدف ما حذف افراد ثروتمند از دریافت یارانه است.

ربیعی با تاکید بر اینکه حذف این افراد از دریافت یارانه در حال انجام است اظهار کرد: هر ماهه یارانه تعدادی از آنها قطع می‌شود اما حذف یکباره آنها نه منطقی و نه امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: ما به طور قطع به دنبال حذف یارانه دهک‌های بالا هستیم اما دهک‌های متوسط جامعه شامل آن نمی‌شوند.

ربیعی یادآور شد: اجازه دهید درباره تعداد افرادی که یارانه آنها حذف می‌شود وزیر کار اظهار نظر کند اما اینکه گفته می‌شود به یکباره 30 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند درست نیست.

دهک‌های بالا مشمول دریافت یارانه حامل‌های انرژی نخواهند شد

سخنگوی دولت همچنین از حذف یارانه حامل‌های انرژی برای دهک‌های بالا خبر داد و گفت: هر تصمیمی که در دولت برای قیمت‌های حامل‌های انرژی گرفته شود بر اساس دهک‌های جامعه خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: اما آنچه مسلم است این است که دهک‌های بالای جامعه دیگر مشمول دریافت یارانه حامل‌های انرژی نخواهند شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بخش اعظمی از دهک‌های جامعه که نیاز به کمک دارند در روستاها هستند افزود: روستائیان دهک‌هایی هستند که برای افزایش درآمد آنها نیاز به برنامه‌ریزی داریم و باید توانمندسازی برای آ‌نها انجام پذیرد.

ربیعی ادامه داد: روستاها مکان های مستقلی هستند که می‌توان در ‌آنها برای رشد اقتصادی برنامه‌ریزی کرد بر همین اساس در چند سال گذشته اشتغال روستایی مورد توجه دولت قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه در گذشته زیرساخت‌های روستایی دچار مشکلات جدی بود افزود: روستاها برای دسترسی به شهرها با مشکلات و کمبودهای بزرگی روبرو بودند که یکی از موانع اقتصادی برای توسعه روستایی به شمار می‌رفت به همین دلیل در شش سال گذشته به طور قابل توجهی به افزایش متراژ جاده‌ها توجه داشته است.

ربیعی اضافه کرد: همچنین در روستاها درصد میزان مرگ و میر به علت بیماری‌ها بسیار بالا بود که در طرح تحول اقتصادی برای مقابله با بیماری‌ها و کاهش مرگ و میر روستاها طرح سلامت روستاها در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفت.

سرانه سلامت در روستاها شرایط مطلوبی پیدا کرده است

وی طرح بیمه روستائیان را از جمله اقدامات دولت در همین زمینه عنوان کرد و گفت: طرح بیمه روستائیان اثر مثبتی برای ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌ها در روستاها داشته است و در چند سال گذشته اعتبار دفترچه روستایی افزایش چند برابری پیدا کرده که در نتیجه آن سرانه سلامت در روستاها شرایط مطلوبی پیدا کرده است.

ربیعی درباره شرایط آموزش در روستاها گفت: آمار ما نشان می‌دهد که در 60 استان کشور  عقب‌افتادگی از تحصیل داشته‌ایم که این افراد شناسایی و شرایط ادامه تحصیل برای آنها در حال فراهم شدن است.

سخنگوی دولت با اشاره به طرح اشتغال‌زایی روستایی اظهار کرد: طرح اشتغال‌زایی روستایی کمک کرده است تا منابع مالی برای ایجاد اشتغال در روستاها به صورت هدفمند در اختیار روستائیان قرار بگیرد و از ریخت و پاش آن جلوگیری شود.

ربیعی ادامه داد: اشتغال روستایی موجب توانمندسازی روستائیان شده است و مهاجرت آنان را به حاشیه شهرها کاهش داده و حتی در برخی مناطق معکوس کرده است.

نرخ مناسب خرید تضمینی روستائیان را ماندگار می‌کند

وی تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی را از اقداماتی دانست که می‌تواند به رشد اقتصادی روستاها و کاهش مهاجرت آنها به حاشیه شهرها کمک کند.

وی اضافه کرد: خرید محصولات کشاوزری با نرخ مناسب از روستائیان می‌تواند امید آنها را به ماندن در روستاها افزایش داده و موجب ماندگاری آنها در روستاها شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که اما کشاورزان از نرخ‌های تضمینی خرید محصولات کشاوزری برای سال جاری رضایت ندارند گفت: در این باره باید به درصد افزایش نرخ گندم نسبت به سال گذشته توجه داشته باشند ضمن اینکه افزایش نرخ گندم به معنی افزایش قیمت نان است به همین دلیل برای تعیین نرخ محصولات کشاورزی باید نگاه‌مان به همه جامعه و نه فقط برای کشاورزان باشد.

ربیعی تصریح کرد: دولت به نهاده‌های مورد استفاده در بخش کشاورزی یارانه می‌دهد به همین دلیل ما معتقد هستیم که نرخ تعیین شده برای گندم مناسب است هر چند اگر منابع مالی بیشتری در اختیار داشتیم حاضر بودیم محصولات را از روستائیان با قیمت بالاتری خریداری کنیم

وی با یادرآری ینکه در برخی سال‌ها دولت 13 تا 15 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی به کشاورزان پرداختی داشته است افزود: این رقم بسیار توجه است و باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و نشان می‌دهد که ا گر دولت توان مالی داشته باشد آن را کشاورزان دریغ نمی‌کند.

نرخ بیکاری روستاها به 6.6 کاهش یافت

سخنگوی دولت از کاهش 1.1 درصدی نرخ بیکاری در روستاهای کشور خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در روستاهای کشور از 7.7 درصد به 6.6 درصد کاهش داشته است که در نتیجه توجه دولت به بخش اشتغال بوده است.

از پول پاشی خبری نیست

وی ادامه داد: دولت سعی کرده است منابع مالی را دربخش اشتغال روستایی به صورت هدفمند مورد استفاده قرار دهد و دیگر خبری از پول‌پاشی به بهانه ایجاد اشتغال نیست.

ربیعی یکی از مشکلات توسعه اشتغال روستایی تامین مالی خرد عنوان کرد و افزود: تامین منابع مالی خرد برای روستائیان و حتی برای دهک‌های پایین یکی از مشکلات بزرگ ما شده بود و مسیر بیشتر منابع به شکلی است که به سوی یک دهک یا حتی می‌توان گفت به سوی دهک صد صدک می‌رود که این امر موجب ایجاد اختلاف طبقاتی بزرگی شده است.

وی اضافه کرد: هر چند سیاست دولت نظام تامین خرد مالی است اما معتقد هستیم اقدامات انجام شده تاکنون کافی نبوده است و شواری پول و اعتبار باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

تعداد بیمه‌شدگان روستایی را تا 50 درصد افزایش داده‌ایم

سخنگوی دولت از دیگر مشکلات مربوط به روستائیان را پوشش بیمه‌ای آنها در زمان سالمندی دانست و گفت: باید مشکل روستائیان در زمان سالمندی که توان کار کردن ندارند با استفاده از بیمه‌های تامین اجتماعی مرتفع شود و بر همین اساس در شش سال گذشته تعداد بیمه‌شدگان روستایی را تا 50 درصد افزایش داده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلون و 800 هزار نفر روستایی و عشایر تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند که 600 هزار نفر آنها به سایر بیمه‌ها کوچ کرده و مستمری‌بگیر هستند.

یک میلیون و 200 هزار نفر روستایی حق بیمه پرداخت می‌کنند

به گفته ربیعی یک میلیون و 200 هزار نفر روستایی حق بیمه پرداخت می‌کنند که باید این رقم حدال به 2.5 خانوار  روستایی افزایش پیدا کند.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش نرخ ارز اظهار کرد: مابه‌التفاوت نرخ ارز به رونق اشتغال روستاتی کمک کرده و شرایط مناسبی را برای افزایش تولید در روستاها فراهم ساخته است.

ربیعی گفت: ما این را می‌دانیم که شرایط تحریم موجب ریزش نیروی کار شده است اما برخی مشاغل وجود دارند که در این شرایط توانسته‌اند به رونق برسند.

وی یادآور شد: ریزش کار مربوط به صنایعی بوده که از کالاهای واسطه‌ای استفاده می‌کردند یا به ارز وابسته بودند اما در مجموع تحریم‌ها فرصتی برای رشد مشاغلی بود که مبتنی بر تولید داخلی هستند

ربیعی از جمله این مشاغل را پوشاک، پوشش و لوزام خانگی عنوان کرد.

وی در پایان گفت: مشاغل روستایی از مله مشاغلی هستند که بر تولید داخل متکی بوده و در زمان تحریم فرصت رشد و توسعه خواهند داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید