صادرات 100 میلیون دلاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس با وجود افزایش فشار تحریم‌ها

کدخبر: ۳۰۸۷۱۴
اقتصادنیوز؛ مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از صادرات 100میلیون دلاری این پالایشگاه در 7 ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: صادرات و جلوگیری از خام‌فروشی ترفندی برای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری است.
صادرات 100 میلیون دلاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس با وجود افزایش فشار تحریم‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، «محمدعلی دادور» ضمن تبریک به مناسبت روز ملی صادرات و عرض خداقوت به تمام جهادگرانی که با تلاش در سنگر اقتصاد به دنبال ارزآوری برای کشور و بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی مردم هستند، گفت: شرکت نفت ستاره خلیج فارس به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده سبد سوخت کشور نقش اساسی در توازن انرژی منطقه ایفا می‌کند و با تلاش شبانه روزی همه‌ مدیران و کارگران و مهندسان توانسته در کنار توجه به تولید و صادرات محصولات، ایجاد اشتغال پایدار در استان هرمزگان را نیز مد نظر قرار دهد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در سال 1397 محقق شد، تبدیل ایران از واردکننده‌ بنزین به صادرکننده‌ بالقوه‌ این کالای استراتژیک بود و خوشبختانه با آغاز اجرای طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز موجود در سال جاری، کشور برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت تبدیل به صادرکننده بنزین شد.

دادور بیان کرد: با تصویب فاز چهارم پالایشگاه به نام «طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز موجود» شاهد افزایش روزانه 180 هزار بشکه‌ای پالایش خوراک از 360 به 540 هزار بشکه میعانات گازی در سه فاز اولیه خواهیم بود و این مساله علاوه بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و افزایش تولید فراورده ها، پشتوانه ارزشمندی برای تامین خوراک پتروشیمی‌های کشور نیز به حساب می‌آید و می تواند سبب گشایش افق‌های صادراتی بیشتری شود.

وی جلوگیری از خام‌فروشی را ترفندی برای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: در پی صادرات فرآورده‌ها، ارزش افزوده‌ بیشتری ایجاد خواهد شد که موجب ارزآوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود.

دادور اظهارکرد: مرداد ماه امسال نخستین عرضه‌ بنزین ستاره خلیج فارس در رینگ بین المللی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد و چنین رویدادی این موضوع را ثابت کرد که می‌توان ارزش افزوده‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد.

وی به تشریح عملکرد صادراتی این پالایشگاه در سال گذشته پرداخت و گفت: شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال 1397 سهم ویژه ای را در صادرات فرآورده های نفتی داشت و بیش از 300 میلیون دلار صادرات فرآورده از این پالایشگاه انجام شد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: در سال 1398 نیز به رغم افزایش فشار تحریم ها، روند صادرات فرآورده های پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها کاهش نیافت که در هفت ماهه نخست امسال نیز شاهد بیش از 250 هزار متریک-تن با ارزش بیش از 100 میلیون دلار صادرات بودیم.

وی در تشریح مقاصد صادراتی این پالایشگاه تصریح کرد: کشورهای آذربایجان، افغانستان و پاکستان به صورت زمینی و کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت ترم-تحویل دریایی مقاصد صادراتی ما هستند و جالب است بدانید 80 درصد فروش محصولات از طریق عرضه در رینگ بین المللی صورت می پذیرد که سبب حفظ قیمت، شفافیت فروش و افزایش تعداد خریداران شده است.

دادور در پایان گفت: امید است در ماه های آتی با برنامه ریزی و شناسایی بازار مصرف و تمرکز بر مقاصد جدید صادراتی، شاهد افزایش صادرات فرآورده ها باشیم و  بیش از پیش همچون ستاره ای در بازارهای صادراتی بدرخشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید