صادرات ایران ۱۷ درصد افزایش یافت

کدخبر: ۳۱۲۵۱۴
اقتصادنیوز: جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ وزن صادرات غیرنفتی کشور ۱۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، براساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان مهرماه سال جاری صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند ۲۴.۴ میلیارد دلار صادرات داشته باشند که این عدد از نظر ارزش صادراتی کاهش ۱۱ درصدی داشته، اما از لحاظ وزنی ۱۷.۱ درصد رشد یافته است.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، گمرک قیمت پایه صادراتی کالاهای ایرانی را از چند ماه قبل تغییر داده و دلیل کاهش ارزش صادرات همین مساله بوده است.

در هفت ماهه ابتدایی امسال ۷۹.۴ میلیون تن کالا از سوی تاجران ایرانی صادر شده است و متوسط قیمت اقلام صادراتی کشور در این مدت ۳۰۷ دلار در هر تن برآورد می‌شود.

همچنین در هفت ماهه ابتدایی امسال ایران حدودا ۲۵ میلیارد دلار نیز واردات کالا داشته که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت ۱۹ میلیون تن کالا به ایران وارد شده که وزن وارداتی کشور حدودا سه درصد افزایش داده است.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در هفت ماهه ابتدایی سال جاری منفی ۷۶۶ میلیون تن برآورد می‌شود.

در مهرماه امسال ارزش واردات چهار میلیارد دلار و ارزش صادرات ۳.۵ میلیارد دلار بوده است و میزان صادرات غیرنفتی کشور در قیاس با شهریورماه افزایشی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین اتاق بازرگانی ایران شریک‌های عمده تجاری کشور در هفت ماهه سال ۱۳۹۸ را نیز اعلام کرده و براین اساس چین با ۲۵ درصد، عراق با ۲۱ درصد، امارات متحده عربی با ۱۲ درصد و ترکیه با ۱۱ درصد اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند.

همچنین چین با ۲۶ درصد، امارات متحده عربی با ۱۸ درصد، ترکیه با ۱۲ درصد، هندوستان با ۹ درصد و آلمان با پنج درصد اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران بوده‌اند.

جایگزینی چین به جای عراق در رتبه نخست اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران مهم‌ترین اتفاقی است که در تجارت کشور در ماه‌های گذشته رخ داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید