گفت‌و‌گو با زبان قدرت

کدخبر: ۳۱۴۹۲۸
اقتصادنیوز: سیاستمدار ۷۲ ساله اسپانیا که چهار دهه در صحنه سیاسی این کشور و اتحادیه اروپا فعالیت کرده و شهرت قابل قبول دارد، این هفته دوره پنج ساله فعالیت خود به‌عنوان مسوول ارشد سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا را آغاز کرد. او در سخنرانی خود تاکید کرد که قصد دارد در اصلاحات غرب منطقه بالکان مشارکت کند، از یکپارچگی اوکراین حمایت می‌کند، زمینه رفع چالش‌های جنوب اروپا را فراهم خواهد کرد، استراتژی جدید در قبال قاره آفریقا تدوین می‌کند، روی روابط سیاسی با آسیا کار خواهد کرد، همکاری با آمریکای لاتین را گسترش خواهد داد و روابط با آمریکا را احیا می‌کند.
گفت‌و‌گو با زبان قدرت

آنا گارسیا والدی ویا

به گزارش اقتصادنیوز: بورل برای مقابله با بی‌ثباتی رو به رشد در جهان، خواستار نقش‌آفرینی بزرگ‌تر اتحادیه اروپا در صحنه جهانی شده است. او گفت: «اتحادیه اروپا باید سخن گفتن به زبان قدرت را بیاموزد. این جهان جهانی نیست که اتحادیه اروپا آن را می‌خواست. اما من معتقدم ما هر آنچه برای مقابله با این محیط چالش برانگیز باید در اختیار داشته باشیم در اختیار داریم.» چهار دهه فعالیت سیاسی در اسپانیا و اتحادیه اروپا تجارب کافی در اختیار بورل قرار داده و اکنون او یک سیاستمدار مورد احترام است، البته جنجال‌هایی نیز در ارتباط با او وجود داشته است.

بورل را فردی صریح با رویکردی جسورانه می‌دانند که گاه همین رویکرد سبب می‌شود او دیپلماتیک رفتار نکند. صراحت بورل از پیش تنش‌هایی پدید آورده است: موضع‌گیری در قبال روسیه یکی از این موارد است. او روسیه را دشمن قدیمی اروپا توصیف کرده است. در حالی که عده‌ای نگران دیپلماتیک رفتار نکردن آقای بورل در برخی مواقع هستند، دیگران معتقدند شخصیت قدرتمند او یک نقطه قوت در بیان دیدگاه‌های اتحادیه اروپاست. حوزه مهم دیگر مخالفت او با یک‌جانبه‌گرایی است. بورل در سخنان خود بر اهمیت چندجانبه‌گرایی مبتنی‌بر قانون و پیشبرد رویکرد اتحادیه اروپا برای جلوگیری از کاهش اثرگذاری این اتحادیه در صحنه بین‌المللی تاکید کرده است. او گفته است: «ما به شریک نیاز داریم، اما بسیاری از شرکای ما در حال جدا شدن از سیستم قانونمدار هستند و دیگران به روش گزینشی قوانین را اجرا می‌کنند.» او آمریکا را هم پیمان قدرتمند اروپا توصیف کرده، اما همچنین به نگرانی‌های مشروع درباره اقدامات یکجانبه این کشور که چند دهه همکاری اروپا و آمریکا را در خطر قرار داده اشاره کرده است. بورل اقدامات چین در حفاظت از محیط زیست را تحسین کرده، اما همچنین گفته است که این کشور باید طبق قواعد سیستم عمل کند. چین همان‌قدر که می‌تواند یک رقیب باشد، می‌تواند یک فرصت اقتصادی و یک شریک در مسائل جهانی باشد. بورل معتقد است در حوزه سیاست خارجی باید سیستم رای‌گیری در اتحادیه اروپا تغییر کند. یعنی تصمیم‌ها بر مبنای رای اکثریت اتخاذ شود، نه رای یکپارچه تمامی اعضا.

مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک مسوولیت بزرگ است و طبیعی است که درباره توانایی فردی که جایگزین موگرینی می‌شود، نگرانی‌هایی وجود داشت. یکی از نگرانی‌ها درباره انتخاب بورل به این سمت موضع او در قبال کوزوو بود. اسپانیا یکی از معدود اعضای اتحادیه اروپاست که کوزوو را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد. برخی معتقدند مخالفت بورل با استقلال کاتالونیا سبب می‌شود او در مسیر به رسمیت شناختن حق حاکمیت کوزوو و پیوستن آن به اتحادیه اروپا حرکت نکند. اما او کشورهای منطقه بالکان را که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند، در اولویت قرار داده است. بورل گفته است: «اگر ما نتوانیم مسائل داخلی خود را حل کنیم نمی‌توانیم یک بازیگر اثرگذار در صحنه بین‌المللی باشیم.» اولین سفر خارجی بورل به پریشتینا پایتخت کوزوو خواهد بود.

او از راه حل دو کشور برای حل تنش در روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها دفاع و از گفت‌وگوهای خانم موگرینی با کوبا و ونزوئلا حمایت کرده است. او همچنین از اعمال تحریم علیه روسیه حمایت کرده است. تغییرات آب و هوایی و مهاجرت دو چالش بسیار بزرگ هستند که اتحادیه اروپا باید در یک دهه آینده با آنها مقابله کند. بورل می‌گوید هر دو چالش ژئوپلیتیک هستند، زیرا ما به تنهایی نمی‌توانیم آنها را حل کنیم. در حوزه امنیت و مسائل دفاعی بورل خواستار افزایش ظرفیت نظامی اتحادیه اروپا برای اقدام و همزمان، همکاری گسترده‌تر با ناتو شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید